Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy |
Soutěžní pořady patří v televizi odjakživa k nejoblíbenějším. Tento žánr měl ve
Spojených státech předobraz v živě vysílaných soutěžích rozhlasových, zrodil se
tedy už v první polovině dvacátého století. Důvod, proč soutěže diváky tolik zaujímají,
je zřejmý – dramatičnost, rychlý spád, zábavnost, napětí, dynamika, rytmus,
vědomostní prvky a psychologicky nezanedbatelný prvek možnosti „fandit soutěžícím“.
Není divu, že si soutěže našly cestu i do televize města havířů a hutníků.
V dobách, kdy televize byla ještě „televise“
Autorem první ostravské televizní soutěže byl Jaroslav Dietl, který v době, kdy nesměl psát pro pražské studio, vymyslel pro Ostravu zábavný pořad Studio u koníčka, moderované hlasatelkou Evou Mudrovou-Kunertovou (a později její kolegyní Magdalenou Přikrylovou). Estrádním humorem přispíval k dobré náladě Josef Kobr, populární komik ostravské operety. Natáčelo se v provizorním studiu v hostinci U Havránků, k němuž byl přistavován přenosový vůz. Pořady se rodily s velkým nadšením. Účinkujícím ani štábu nevadilo, když do vysílacího prostoru občas dolehl z vedlejšího sálu zpěv opilých chasníků, nebo když do tak zvaného „studia“ zabloudil štamgast, který si spletl dveře na toaletu s vchodem na jeviště.
Koníčkářská estráda měla u diváků úspěch, ale dnes je téměř zapomenuta. Jaroslavu Dietlovi ostravské působení přineslo nejenom kýžený výdělek, ale i seznámení s budoucí manželkou. Nedokázal však, pokud jde o televizní soutěže, vybudovat ve studiu hlubší tradici. Celá léta neuměl žádný z místních autorů, scenáristů a dramaturgů na Dietlovo Studio u koníčka navázat.
Časy se mění
Jako blesk z čistého nebe přišel začátkem osmdesátých let z pražského programového ústředí do Ostravy rázný pokyn vymyslet a realizovat cyklus zábavně-vědomostních soutěží, kterým se mělo studio připojit k pravidelnému vysílání obdobných pražských, bratislavských a brněnských soutěží. Příkaz byl stručný: vysílat se bude v pátek, začátek pořadů bude vždy ve 20 hodin, jednotlivá studia se budou střídat na 1. programu každé čtyři týdny, stopáž pořadů bude jednotná (40 minut), téma a design soutěží musí být původní. Howgh.
Oblastní studio není dnes, a nebývalo ani za socialismu, příliš bohaté, z čehož pro plnění zadaného úkolu jednoznačně vyplývalo, že dramaturg a scenárista musí dokázat vymyslet soutěž co nejlevnější. Současně byl nastolen požadavek, aby také dekorace a ambaláž pořadu byly pokud možno jednoduché, aby ceny pro vítěze byly spíše vtipné než nákladné (protože by se jinak příliš zdůrazňoval finanční interes soutěžících), a aby byla vyloučena spolupráce se sponzory a obchodními partnery. To poslední bylo možné splnit snadno: za socialismu partneři a sponzoři, kteří by byli ochotni věnovat účinkujícím za reklamu v soutěži automobil, jachtu nebo milion, neexistovali.
Milan Švihálek
Aktuální číslo
SBĚRATEL 4/23
( Více informací o číslu )
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2024
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2024
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2024
( Více o knize )
Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy
Powered by phpRS. Copyright © Klub sběratelů kuriozit 2001-2024. Všechna práva vyhrazena. Kopírování jakékoli části možné jen se svolením autora.