Vítejte na oficiálních stránkách Klubu sběratelů kuriozit
English version
Deutshe version
Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy
Sekce
Skupiny sběratelů
Podporujeme
Vyhledávání
Vyhledat text

KSK je i na facebooku
Poslední inzeráty
Český svaz filumenistů - zápalkové
nálepky
Modely a figurky » Zajímavé modely automobilů » S prezidentskou standartou ...

S prezidentskou standartou ...

Zajímavé modely automobilů - S prezidentskou standartou ... „Vracel jsem se lodí přes Atlantik zpátky do Evropy, domů. Říkal jsem si: je ti osmašedesát, dá-li Bůh zdraví, budeš ještě nějaký čas profesorovat. A tady mě zastihl radiogram, že mě doma zvolili presidentem. Já s něčím takovým vůbec nepočítal.“

Tak zaznamenal vzpomínku Tomáše Garriqua Masaryka. Karel Čapek ve své knize „Hovory s TGM“. Vracel se domů po čtyřletém exilu, do kterého odešel s jedinou myšlenkou – vrátit svému národu po staletí ztracenou samostatnost. Svůj úkol splnil a teď jako prezident začne učit svůj národ hrdosti, svobodě a demokracii.

Hranice nové samostatné republiky překročil v noci 20. prosince 1918 v Českých Velenicích, 21. prosince následovala triumfální cesta vlakem do Prahy. Ve všech městech, kterými vlak projížděl nebo i zastavoval, vítaly svého prvního prezidenta nadšené davy. Konečně vystoupil v Praze na Hlavním nádraží a měl absolvovat první cestu do sídla českých králů, na Pražský hrad.

Tady opustíme Masarykovy státnické zásluhy a jako milovníci automobilové historie i automobilových modelů pokusíme se vystopovat, jakými auty jezdil nejen TGM, ale i všichni jeho následovníci v prvním století naší republiky.

Když Masaryk vyšel z nádražní budovy, vítaly ho nadšené zástupy, projevy představitelů českého odboje, nastoupené bataliony legionářů, ale i kolona automobilů. Ten, který byl určen jemu, byl okrášlen bohatou květinovou výzdobou, která proplétala karoserii vozu ale i ráfky kol. Byl to Laurin a Klement, typ So Phaeton, vyrobený v roce 1914. Dochovaný filmový záznam ukazuje triumfální cestu Prahou na Hrad.

Nicméně bylo třeba opatřit nový vůz, určený prezidentovi. Při půlročním výročí vzniku republiky navštívil Masaryk pražskou továrnu na automobily PRAGA. Tam dostává darem nový vůz Praga Grand s tzv. „nehtovým chladičem“. Byl s vozem tak spokojen, že prezidentská kancelář na jeho příkaz zakupuje tentýž vůz v otevřeném provedení s dlouhou plátěnou stahovací střechou. V roce 1920 střídá limuzínu modernizovaný Praga Grand, který si Masaryk velice oblíbil. Teprve v roce1926 kupuje kancelář prezidenta přímo z autosalonu nový luxusní osmiválec Praga Grand 8-17/60 HP Phaeton.

Souběžně s tím byla zakoupena limuzína Škoda-Hispano Suiza H6B. Šlo o luxusní vůz vyráběný v licenci francouzské automobilky Hispano-Suiza. Na dodaný podvozek č.388 s motorem č.683 byla karosárnou Brožík vytvořena speciální karoserie. Vůz byl předán Masarykovi 3.5.1926 v Lánech. Poslední automobil, který Masaryk užíval, byl překrásný dvanáctiválec Tatra 80 landaulet. Zakoupen byl v červnu 1935 k novému zvolení TGM prezidentem. Vůz měl zvýšenou kabinu, střecha nad řidičem byla pevná, zatímco zbývající část byla odklopná a za zadními dveřmi byla skládací kožená část střechy. Přestože TGM v prosinci 1935 ze zdravotních důvodů abdikoval, zůstal tomuto vozu věrný až do své smrti v září 1937. Dokonce se v něm naposledy objevil na veřejnosti v červenci 1937, kdy v něm z Lán přijel na Strahov, na oslavy 20. výročí bitvy u Zborova. Tento vůz je dnes ve sbírkách NTM. Masaryk dbal na tradici, že český prezident by měl jezdit českým vozem.

Následník TGM Dr. Eduard Beneš používal tento vůz po Masarykově smrti až do své abdikace v roce 1938. Vedle toho nechala kancelář prezidenta v roce 1936 zhotovit v továrně Praga speciální kabriolet Praga Golden. Na podvozku byl karosárnou Autoarma postaven luxusní 4- dveřový kabriolet se šesti bočními okny, přepážkou za řidičem, elegantní maskou a krytými zadními koly. Stupačky za jízdy skryté se při zastavení automaticky vysunuly. Byl to první pancéřovaný vůz v ČSR. Veřejnost ho viděla v říjnu 1936 při návštěvě rumunského krále.

Vůz přečkal protektorát a znovu se objevil při návratu prezidenta Beneše do vlasti 16.5.1945. Projel jásající Prahou na Hrad. Jinak Beneš po válce používal legendární Tatru 87 v černém provedení.

Údobí 2. Republiky a Protektorátu je spojeno se jménem prezidenta Emila Háchy. Dá se předpokládat, že Hácha jezdil v dosavadním hradním vozovém parku. Až na to, že po atentátu na Heydricha mu K.H.Frank věnoval pancéřovaný Mercedes 540.

Únor 1948 znamená změnu politických poměrů v zemi. Po abdikaci prezidenta Beneše přichází na Hrad Klement Gottwald. Ten stejně jako Beneš používá Tatru 87.Ale už po válce jako předseda vlády a KSČ dostává z Moskvy jako dar černý ZIS 110 (kopie amerického Packardu) a tak během své funkce oba vozy střídal. Mimochodem v ZISu přijel v únoru na dolní část Václavského náměstí a po vystoupení vozu řekl osudová slova: „Právě jsem se vrátil z Hradu.“

Po Gottwaldově smrti v březnu 1953 se stává prezidentem Antonín Zápotocký. Opět to byla klasická Tatra 87 nebo Tatraplán a sovětský ZIS. Až na jeden úlet. Při květnové přehlídce na Letné 1953 přijíždí Zápotocký v úplně neznámém autě. Je to neprůstřelná limuzína Škoda VOS. To auto bylo prazvláštní hybrid: motor vyrobila Praga, karosérie vznikla v Karose Vysoké Mýto, dokonce se na konstrukci podílela i Tatra. Označení vozu Škoda VOS připadlo Mladé Boleslavi.

Prezidentské funkce se po Zápotockého smrti ujímá Antonín Novotný. To už byla na světě Tatra 603, předvedená v roce 1956. A tak v černém provedení vstupuje vůz do prezidentských a vládních služeb.

Jiří Brož a Jiří Neruda


[ 19. 08. 2018 | Komentářů: 0 | Doporučit | Vytisknout | 2742 přečtení ]
Časopis Sběratel

Aktuální číslo
SBĚRATEL 1/24

časopis Sběratel

( Více informací o číslu )

Nejbližší akce KSK
Členský adresář
XX.
ČLENSKÝ ADRESÁŘ

XIX. členský adresář

( Více o adresáři )
Série kalendáříků

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2024

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2024

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2024

Katalog PE
Nové knihy

Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy

Powered by phpRS. Copyright © Klub sběratelů kuriozit 2001-2024. Všechna práva vyhrazena. Kopírování jakékoli části možné jen se svolením autora.