Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy |
První z nich představovala úvod a srovnání, proč zrovna měřítko 1/43, když vedle sebe stály modely stejného auta (ve stejné barvě) v různých měřítcích a v dalších auta a motorky v měřítcích 1/160, 1/87, 1/64, 1/43, 1/32, 1/24, 1/18 a 1/12 …. velmi názorná ukázka prostorové náročnosti každé sbírky.
V dalších pak byly vybrané tématické okruhy, jak a co se nejčastěji sbírá. Historie jedné automobilky – vývoj Fiatu od roku 1898 po dnešek, formule jedna – zastoupená téměř všemi generacemi Ferrari včetně několika speciálních přepravníků, rallye vozy – Fiaty, Lancie a Ferrari, LeMans - opět oblíbené Ferrari a v neposlední řadě populární "majáková" témata – policejní vozy rozdělené na Itálii, Británii a ostatní zastoupené ve sbírce podle značek (Austrálie britský Ford a italská Alfa Romeo, nizozemské Citroeny H a Ford, francouzské Citroeny DS a H, americké Fordy Mustang, československé a české VAZy – tedy licenční Fiaty 124 ), řada italských a francouzských (Citroën) ambulancí a požární vozy na bázi Fiat.
Samostatné vitríny obsahovaly speciální expozice „kultovních“ aut – britské Mini, Fiat 500 Nuova, Citroeny 2 CV a DS, Ford Mustang.
Další perličkou byla ukázka modelů z filmové série James Bond, od různých výrobců, v různých měřítcích, opět ale převážně omezená na značky obsažené ve vlastní sbírce – Aston Martin, Jaguar, Lotus, Triumph, Ford Mustang a zcela výjimečně pro tuto příležitost zařazený Mercedes a Chevrolet.
Tady se projevil fenomén současné doby - časopisové edice - tato část expozice mohla v této podobě a rozsahu vzniknout jen díky tomuto jevu.
Dvě vitríny zaplnilo americké železo - Harley Davidson - od pěticentimetrových 1/24 po půlmetrové 1/6, od plastikových stavebnic po kovové limitované speciály – od roku 1905 po současnost.
Výstavu iniciovalo na jaře 2008 litomyšlské muzeum, když se s tímto nápadem obrátilo na Klub sběratelů kuriozit. Tam pak nezbývalo, než někoho přesvědčit, aby se toho ujal. Jen příprava „ideového“ návrhu výstavy trvala několik týdnů, když se podle dispozice prostoru a jednotlivých vitrín vybíralo, co a jak vlastně zahrnout, jak uspořádat. Samotné vybírání ze sbírky a balení zabralo dva měsíce, protože přepravit relativně velké množství modelů, mnohdy složitých, velmi křehkých a objemných, není až tak jednoduché. Samotnou přepravu potom obstarala půjčená dodávka, to se do „normálního“ auta vejít nemohlo.
V každé vitríně byla umístěna popiska, co to vlastně je, v některých případech s obsáhlejším popisem např. historie značky či typu (vývoj a rozvoj Fiatu jako takového, jeho přebírání jiných značek či návaznost na ně), vývoj jednotlivých typů – Citroeny DS či co mají společného Citroen 2 CV a Mini (konstruktér Alec Isiogionis vyvinul Citroenu odpružení), rozdělení britských či italských bezpečnostních složek a podobně.
Celý výstavní prostor byl pojat jako dětské dopravní hřiště, včetně šlapacích aut, dvou herních konzolí s počítačovou simulací závodů a odděleným prostorem pro hry těch nejmenších – stoly na malování, promítání animovaných filmů (pochopitelně o autech) a velký koberec se závodní drahou.
Po první specializované výstavě modelů v sedmdesátých letech v Národním technickém muzeu a dvou výstavách v muzeu v Roztokách u Prahy v letech 1986 a 1996, uspořádaných ze sbírek několika členů KSK, to byla první samostatná výstava toho druhu a rozsahu u nás a na dlouho bude asi poslední. Pokud se nenajde další nadšenec, který by se toho ujal a obětoval „věci“ velmi, velmi mnoho času a energie.
Ing. Rudolf Kocourek
Aktuální číslo
SBĚRATEL 1/24
( Více informací o číslu )
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2024
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2024
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2024
( Více o knize )
Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy
Powered by phpRS. Copyright © Klub sběratelů kuriozit 2001-2024. Všechna práva vyhrazena. Kopírování jakékoli části možné jen se svolením autora.