Raffaelo Santi
/1483 – 1520/ : SIXTINSKÁ MADONA
Olej na plátně, 265 x
Je to nejobdivovanější obraz v drážďanské galerii a i
v celé historii umění. Raffael ho namaloval
v letech 1512 až 1513 pro kostel Sv.Sixta u „černých mnichů“ v Piacenze. Má se za to, že madonu nechal namalovat papež
Julius II. v předtuše své smrti, o čemž svědčí postava sv.Barbory po levé
straně madony. Sv.Barbora byla považována za utěšitelku umírajících. Po pravé
straně madony klečí papež sv.Sixtus, který byl
patronem rodiny della Rovere
a malíř mu dal podobu papeže Julia II., protože ten rovněž z této rodiny
pocházel. Celý výjev se otevírá mezi zelenými zřasenými závěsy na kroužcích tyče,
dole jsou dva zasnění andílci opírající se o jakousi rampu. Právě tito andílci
bývají často reprodukováni jako samostatný obraz. Dole v levém rohu obrazu
je papežská tiara, kterou tam odložil sv.Sixtus v úctě před madonou. Vážná tvář madony jakoby
zrcadlila vědomí tragické budoucnosti svého dítěte. Modelkou k této
postavě byla ta, podle které namaloval Raffael své
slavné obrazy :
V roce 1754 zakoupil obraz pro svou obrazárnu
v Drážďanech sasský kurfiřt August III. za 20 tisíc stříbrných tolarů, což byla na
tehdejší dobu závratná suma. Ve druhé světové válce měl obraz pohnutý osud,
přesto se jej podařilo v celé kráse zachránit. Sixtinská madona
inspirovala řadu umělců světového jména, je zmiňována v mnoha literárních
dílech, psaly se o ní básně a byla mnohokrát kopírována a reprodukována. Goethe ji nazval praobrazem mateřství.
Pohlednice : 1. Stengel and
Co.Dresden
MUDr.
Novotná Věra