Železnice na papírových ubrouscích – část I.

Autor: Alena Šedová <(at)>, Téma: Papírové ubrousky, Vydáno dne: 25. 09. 2022

Papírové ubrousky, podšálky neboli rozetky a papírová prostírání sbírám přes 50 let a nashromáždila jsem přes 60 tisíc kusů ze 120 států všech kontinentů. 13 let z této doby jsem pracovala u Českých drah a stejnou dobu brázdila svět vlaky, vystupovala na nejrůznějších nádražích, tlumila hlad v nádražních bufetech nebo jídelních vozech a spala v lůžkových i lehátkových vagónech. Dlouholetý koníček – sběratelství papírových ubrousků se propojilo s touto novější zálibou, která mohla vzniknout až díky sametové revoluci, s cestováním. A tak se pochopitelně při každém výjezdu za hranice pídím po ubrouscích.

Pokud cestovatel létá po světě nejrůznějšími světovými aerolinkami, dostane se mu do ruky nechtěně skutečně velké množství ubrousků s logy těchto společností, protože logo na ubrousku je také reklama. Sama mám ve sbírce asi 120 leteckých společností. V oblasti železniční dopravy to takovým pravidlem není. Tam se hon za ubrousky stává zajímavější, protože železniční společnosti asi takovou reklamu nepotřebují nebo nechtějí. Proto jsou úlovky vzácnější. Catering ve vlacích zajišťují nejrůznější společnosti, tak ubrousky vlastně ani nenesou vždy logo železnice.

Proto se papírové ubrousky, podšálky a prostírání s touto tematikou dají rozdělit na několik skupin.

1. Ubrousky konkrétní železniční společnosti, která v daném státě provozuje tuto dopravu.

Zde jsou ubrousky jen s logem, nebo se objevují i další reklamy. Ubrousek s logem Českých drah jsem nikdy neobjevila.

Nejvíce ubrousků jsem zkompletovala od našeho nejbližšího souseda, kde i naše vlaky navazují – německé společnosti Deutsche Bahn. Na ubrouscích uvítají cestující, popřejí šťastnou cestu, nabízejí množství služeb, např. na jednom dost starém ubrousku již možnost autovlaků, nebo seznamují s možností spojení do dalších míst i s cenami jízdenek, což je zvláště po letech docela zajímavá informace. Úsměvný je dnes podšálek Ředitelství německých drah ze 60. let, s vyobrazením nosiče se zavazadly a reklamou “ nepotřebujete nosiče, pokud využijete zavazadlovou službu od domu k domu od Reichsbahn”. Další podšálek od Reichsbahn nabízí poskytování informací o časových jízdenkách, služebních cestách apod. V podstatě náhrada dnešního internetu!

V bývalé NDR začala v Cottbusu 1. června 1954 jezdit Pionýrská železnice a vydala si k tomu podšálek s modrou mašinkou. Úzkorozchodná železnice na trati Freital – Kurort Kipsdorf vytiskla v 60. letech obrázek salónního vagónu na podšálek. Görlitzer Oldtimer Pioniereisenbahn vydala rovněž v těchto letech vtipný ubrousek, vytvarovaný coby dětský papírový bryndáček potištěný kolejemi a historickou mašinkou s postavičkami. Obdobné informace na modrobílém ubrousku přináší francouzská společnost SNCF (Société nationale des chemins de fer).

Již v 50. letech vyjely na tratě Německa, Nizozemska, Švýcarska a Francie vlaky TEE – Trans Europ Express, jako předchůdce vlaků kategorie EuroCity. Např. luxusní Edelweis brázdil koleje na trati Amsterodam-Brusel-Curych již od roku 1928. 30 Sběratel 3/2022 Sběratel 3/2022 31 Červenobílý ubrousek je ale podstatně mladší. Ve stejných barvách je i ubrousek British Rail mající na ubrousku jen logo – dvě protichůdné šipky. Železniční společnost Itálie FS Trenitalia mám zastoupenou pouze jednoduchým ubrouskem s logem, na rubu je reklama na jeho catering. Švýcarský národní dopravce, spolkové dráhy Schweizerische Bundesbahnen, francouzsky Chemins de fer fédéraux suisses a italsky Ferrovie federeli svizzere SBB CFF FFS je národní dopravce, státní železniční společností se sídlem v Bernu. Na tmavomodrých ubrouscích s tímto mezinárodním logem se objevují ještě různé reklamy. Brienzerothornbahn, BRB, na starším ubrousku má úžasný vynález – lepící kolečko, aby ubrousek nespadl cestujícímu ze stolečku při stoupání do výšky přes 2300 m.n.m.

Ubrousek s reklamou na vysokorychlostní vlak TGV typu Thalys, který je nasazován na spoje mezi několika státy, přesněji mezi Paříží, Bruselem, Amsterodamem a Kolínem nad Rýnem je velmi jednoduchý – jen logo. Společnost sídlí v Bruselu. Rakouská společnost Gletscherbahn přeje cestujícím dobrou chuť. Ubrousek je vzácný, protože pochází z doby před 11. listopadem 2000, kdy došlo na trati v Kaprunu k jednomu z největších neštěstí v historii Rakouska, při níž zahynulo 152 lidí.

Ve Španělsku provozuje společnost RENFE vysokorychlostní vlaky AVE, Alta Velocidad Espaňola, španělsky vysoká rychlost, ale v překladu i pták, proto ho má ve znaku. Z Kanady mám zastoupeny dvě železniční společnosti. Starší ubrousek je z CN – Canadian Nation Railway, největší kanadská železnice, sídlící v Montrealu a Quebecu. VIA Rail Canada má ubrousky ve dvou velikostech a přivezla jsem si je ze své cesty na trati Montreal – Ottawa. Jeden ubrousek vydaný k 50. výročí této společnosti ve dvojjazyčném státě přeje cestujícím anglicky i francouzsky hezký den. AMTRAK, americká státní železnice (název je odvozen od slov America + Track) se sídlem ve Washingtonu, má na ubrousku jen logo a vítá cestující na palubě.

Jižní Ameriku mám zastoupenou pouze úplně jednoduchým ubrouskem z Peru. PeruRail je od roku 1999 železniční dopravce v horách v jižní části země, provozuje turistické vlaky na Machu Picchu a k jezeru Titicaca.

Sběratel 3/22

Celý článek naleznete v časopise

Sběratel 3/22