Laurinka a Praga

Autor: členové KSK <(at)>, Téma: Modely, Zdroj: Jiří Holinský, Vydáno dne: 21. 06. 2022

minulém článku jsem se zmínil o televizním seriálu „Chalupáři“. Výrazným autem tohoto seriálu byl automobil Laurin & Klement z roku 1906. Dnes bychom tuto továrnu marně hledali, je to dnešní Škoda v Mladé Boleslavi. Tento automobil Laurin & Klement se stal rovněž vzorem pro model veterána IGRA v řadě Old Timer.

Vznikly postupně tři varianty. Varianta bez střechy nesla označení 01A, vyrobena byla v barvě bílé a černé. Varianta se střechou, označená 01B, existuje v barvě červené a černé, a s označením 01C v jedné existující bílé barvě, varianta závodní. Čísla, jež jsem měl doposud možnost na modelech vidět jsou 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 a12, možná má někdo ve sbírce i jiné číslo. Tyto veteránky může mít téměř každý, i když se tyto plastové modely již dlouhé roky nevyrábějí. Dají se dosud sehnat tzv. z druhé ruky. Do výroby těchto laurinek se v nedávné minulosti pustila i továrna na modely Abrex, ovšem již v kovovém provedení.

Model v provedení Voituretta byl vyvíjen od roku 1905 zakladateli firmy Václavem Klementem a Václavem Laurinem. Tato Voituretta má ještě prvky motocyklové konstrukce, jelikož se do té doby zabývali výrobou jízdních kol a motocyklů. Pohonnou jednotkou byl kapalinou chlazený čtyřdobý dvouválcový motor s válci do „V“. Automobil byl mnohokrát oceněn na autosalonech zlatými medailemi, naštěstí se několik těchto vozidel dochovalo, jeden je i ve sbírkách Národního technického muzea v Praze.

Zmiňujeme-li se o veteráncích IGRA, tak nejvíce modifikací za dlouhou dobu výroby se dočkalo auto Praga Charon. I když továrna Praga začala v počátcích vyrábět podle upravených licencí, vyrobila v dalších letech množství modelů osobních a nákladních vozidel. Tento vůz vznikl ještě před zavedením výroby pod označením následujících modelů po roce 1909 se jménem Praga. Motor byl dvouválcový, jehož válce tvořily jediný blok, chlazení bez oběhového čerpadla mělo chladič až za motorem podle vzoru francouzských vozů, u nichž v té době to bylo zvykem, vždyť i předek vozu nápadně připomíná vozy Renault. Díky politickým změnám po druhé světové válce vyráběla již jen nákladní vozidla. Jejich první auto se právě stalo vzorem pro jeden z vozů řady Old Timer. IGRA označila modifikace pragovek Charon takto: 02A landaulet v barvách černé a červené, 02B drožka, v barvách černé a červené, 02C faeton, 02D faeton otevřený, 02E poštovní, 02F hasičský, 02G sanitní vůz, 02H sanitní vůz vojenský. Zajímavá je Praga poštovní, můžete ji mít s nálepkou se znakem orlice c. a k. rakouské pošty, či s natištěnou trubkou, a sběratel si určitě pořídí obě verze. Je to jediná osobní pragovka, která se dočkala výroby ve zmenšeném měřítku. Starší verze mají delší světla díky původní formě. Díky počtu vyrobených modelů se formy musely mnohdy obměňovat. Starší krabičky mají šedou chlopeň, později modrou, návrhářem kresby je Adolf Born. Z nákladních pragovek se dočkaly S5T či V3S, tzv. vétřieska, zmenšení do podoby hračky od firmy ITES v kombinaci plechu a plastu. V šedesátých letech byl vyráběný v družstvu Směr ze zinkové slitiny také malý model nákladní Pragy v provedení „sklopka“ s plastovými kolečky a prodával se v barevné papírové krabičce.