Zajímavosti českých cigaret – nerealizované obaly

Autor: členové KSK <(at)>, Téma: Kuřácké potřeby, Zdroj: Ing. Jaromír Fiala, Vydáno dne: 28. 05. 2020

V každém období si tabákové společnosti vytvářely projekty na nové obaly, a to jak na nové značky, tak na inovace stávajících produktů. Tento proces probíhal především při změně vlastnictví tabákových továren. První velkou změnou byl vznik Československé tabákové režie (ČSTR) v roce 1918. V prvních letech po vzniku ČSR se staly nejprodávanějšími značkami Egypt a Zora, které spolu se značkou Sport tvořily až 96 % produkce. Vzhledem k oblíbenosti značek Egypt, Zora a Sport připravila ČSTR řadu mnohem graficky atraktivnějších obalů, než byly tržní obaly.

Na realizaci těchto návrhů však nedošlo, neboť během hospodářské celosvětové krize počátkem 30. let byly všechny cigarety zdraženy. Pro vysokou cenu byly kuřáky opouštěny cigarety Sport a Egypt. Nejlevnější a nejprodávanější cigaretou se stala Zora a na oblibě získávaly levnější druhy Memfis a zejména Vlasta.

Přechod do protektorátní výroby byl realizován v mnoha případech jen přetiskem nebo orazítkováním stávajících obalů, pro cigarety Egypt a Memfis byly i v tomto období připraveny zajímavé obaly.

Po roce 1950 bylo o sortimentu cigaret rozhodováno i z politických důvodů, neboť vládní usnesení ze dne 4.6. 1954 uložilo tabákovému průmyslu zavádět nové druhy cigaret, vyráběné ze surovin dovážených z lidově demokratických států. Ve výzkumném a vývojovém závodu národního podniku se proto začaly připravovat nové značky cigaret. Velkou oblibu si například získaly Letka a Globus s větším obsahem
čínských tabáků. Výzkumná základna experimentovala i s grafickými návrhy. Byly zkoušeny zejména kombinace barev červené a modré, návrhy se však neujaly a tyto značky cigarety jsou známy ve svých tradičních modrobílých obalech.

Další velká akce projektů přišla se zavedením výroby dlouhých filtrových cigaret. Jeden směr návrhů tvořila pravděpodobně snaha tabákového průmyslu vytvořit dámskou cigaretu, jak vyplývá z následujících názvů, avšak na trhu se uplatnily pouze Fatima a Regina. Ani Stela bez filtru se na trhu neuplatnila. Další směrem byly barevné variace některých značek, jako byly např. DISCO a HIFI, či české mentolové cigarety.

Dalším významným projektem tabákového průmyslu bylo zahájení výroby cigaret PETRA, které se staly jednou z nejoblíbenějších cigaret. Původně se měly jmenovat „Party“, protože byly určeny především pro mládež. Nakonec byly pojmenovány PETRA, údajně podle čerstvě narozené vnučky tehdejšího ředitele Československého tabákového průmyslu. Po různých barevných návrzích se design značky dlouhodobě ustálil na šikmém hnědém pruhu.

Na konci tisíciletí vznikaly další tabákové společnosti, většinou s českým kapitálem. Velmi aktivní na trhu byla např společnost CZ Tabák, a.s. v Čáslavi, která kromě na trhu uváděných značek Red Dog, Sfinga a OK! si připravila řadu velmi atraktivních obalů. K realizaci těchto i řady dalších projektů nedošlo, protože v roce 2005 byla ukončena činnost pro ztrátu konkurenceschopnosti.

Podobný osud potkal i projekty společnosti Veltech a.s., která kromě prodeje značek Army a Globe připravila řadu dalších projektů, které však pro problémy ve financování v jiných výrobních oborech firmy již nebyly realizovány. A výroba tabákových výrobků pak byla ukončena již v roce 1998.