Kalendáříky na výstavě

Autor: Monika Petrásková <(at)>, Téma: Kapesní kalendáříky, Vydáno dne: 09. 03. 2019

Na podzim loňského roku se mi ozvala neznámá slečna s dotazem, zda se v mé sbírce nachází kalendáříky s tématem žen a mužů, kteří propagují elektrospotřebiče (v socialistickém období, 50. - 80. léta minulého století). Zajímala se o to, jestli se vůbec vyráběly kalendáře s touto tematikou (s fotografiemi, kde by byla vyobrazena žena s kuchyňským spotřebičem nebo třeba muž u televize). Připravovali totiž s kolegou malou výstavu s názvem „Žena za mixérem“ a takové kalendáříky by se jim tam moc hodily. Navíc jako rodačku města Kolína mne potěšila informace, že kurátorka pochází z blízké vesničky a výstava by se měla konat v Ateliéru Josefa Sudka (známého fotografa a kolínského rodáka).

To by neměl být problém, myslela jsem si a svoji účast na této akci potvrdila. Jak hodně jsem se spletla, mi došlo až následující týden, kdy jsem ve své sbírce začala vyhledávat uvedené exempláře. Ačkoli v bývalém Československu bylo fotografování rozšířeným koníčkem, u kartičkových kalendáříků se reklamní fotografie začala prosazovat až po roce 1970. Před tímto datem jsem objevila jen kalendáříky s reklamou kreslenou, fotografie se vyskytovaly nanejvýš jako akty nebo propagace šperků či oděvů. Elektrospotřebiče se bohužel předmětem zájmu nestaly.

Naštěstí to zachránily pozdější roky (1970,1986 -1989), tam už nějaká ta úroda byla. Vše tedy dobře dopadlo a moje kalendáříky se vydaly do Prahy, aby tam doplnily ostatní exponáty (součástí výstavy byly například dobové elektrospotřebiče nebo reklamní plakáty). Zajímavým podtextem této prezentace byly otázky: „Měla elektrická energie vliv na emancipaci žen? A nahradila práce elektrického proudu práci žen nebo je stále zadržuje u mixéru, zatímco muži rozvíjejí svou imaginaci a politickou angažovanost před obrazovkou?“

Jak se dočteme v katalogu k uvedené výstavě, je velký rozdíl mezi propagačními materiály v 50. a 60.letech, kdy byly domácí spotřebiče prezentovány jako pomocníci socialistické ženy a ona jako hospodyňka cudně oblečena stála v pozadí. Oproti tomu léta 70. a 80. už ženu vidí jako sexuální objekt v popředí, který je určen k propagaci čehokoli. Je zajímavé, že muži se zde před objektivem téměř nevyskytují. Ve své sbírce jsem objevila jen jeden kalendářík.

Sběratel 1/19

Celý článek naleznete v časopise

Sběratel 1/19