Určitě nemusím nikomu představovat
Alfonse Muchu (dále jen
AM) a nemusím ani zdůrazňovat
jeho neskutečný přínos v oblasti
secesní umělecké tvorby. Za kolosální
lze považovat také přínos
AM pro každodenní život našich
předků, protože Muchovy návrhy
zdobily první československé
známky i bankovky a jeho náměty
byly využívány ve všech odvětvích
reklamní grafiky. Ano, umělecká
tvorba AM měla také zásadní význam
pro historii umělecké pohlednice.
Hned na začátku chci upozornit, že AM na rozdíl od jiných autorů (Kamil Muttich, Raphael Kirchner, aj.) žádné pohlednice nenavrhoval. 99,9% známých Muchových pohlednic má reprodukční charakter. Zbylou 0,1% tvoří originální kresby AM v pohledničním formátu použité jako pohlednice viz katalog Weill č. 179 - Zámek Emmahof. Na Muchových pohlednicích nalezneme např. reprodukce obrazů, plakátů, dekorativních paneau, výzdoby interiérů významných budov. Pohlednice, které reprodukují dílo Alfonse Muchy, vydávali z různých podnětů nejrůznější vydavatelé na celém světě a patří k mimořádně radostné sběratelské činnosti tato vydání mapovat.
V návaznosti na Muchovy dlouhodobé zahraniční pobyty rozlišujeme i v oblasti Muchových pohlednic čtyři zásadní prostory a období, ve kterých Muchovy pohlednice vznikaly, a podle kterých se také sbírají. První pohlednice AM vznikají v období jeho pobytu ve Francii (1894 - 1906), kdy se stal zásadním vydavatelem pohlednic s Muchovými náměty Champenois. Následovalo období pobytu AM v USA, které s sebou přináší několik velmi vzácných vydání pohlednic od různých vydavatelů.
Další významné období pro vznik Muchových pohlednic je jeho pobyt v Čechách, který nelze jednoduše časově ohraničit, protože ty nejstarší byly vydány již v době pobytu AM ve Francii. Za Muchovy pohlednice z českého období tedy budeme považovat všechny pohlednice, které byly vydány za života AM českými vydavateli na českém území. Historická realita nás nutí vytvořit ještě čtvrtou skupinu Muchových pohlednic, která bude zahrnovat všechny, které byly vydány v ostatních zemích. V tomto článku se chci podrobněji věnovat právě několika pohlednicím z této zdánlivě okrajové skupiny, přestože se dlouhodobě věnuji především sbírání a studiu českého období.