Malá úvaha nad oborem pivní plechovky

Autor: členové KSK <(at)>, Téma: Pivní suvenýry, Zdroj: Milan Eisner, Vydáno dne: 15. 08. 2017

V roce 1977 jsem obdržel několik plechovek od lima i piva. Byly krásně barevné, dokonalá dekorace. Názvy jako Fanta, Lift nebo Licher mi sice nic neříkaly, ale láska k plechovkám zahořela. Vratné sklo bylo běžné, ale nápoj v plechu? A to ještě na venkově, v pohraničí. Kamarádi mi nabízeli všechno možné, jen abych jim některou plechovku přenechal.

V roce 1981 přicházím natrvalo do Prahy. Teprve tady poznávám obor nápojové plechovky kompletně. Postupně poznávám metody, jak je získat, a také sběratele, kteří beznadějně propadli plechovkám stejně jako já. Burzy sběratelů pivních suvenýrů byly tenkrát přeplněné. Plechovky šly na dračku a to i poškozené. Sběratelů mnoho, plechovek málo. Zkrátka, v těch letech byl tento obor v plné síle.

pak to přišlo. Ten slavný listopad 1989, který přinesl nejen změnu pravidel, ale i hodnot! Nejdříve byli všichni sběratelé plni očekávání, že i domácí trh bude konečně zaplaven nápoji v plechu. První roky byly více než skromné. Pokud šlo o novinky jen z domácí produkce, počítalo se to na několik kusů za rok. Zlomem byl rok 1996, kdy Plzeňský Prazdroj zavelel do poklusu svojí kolekcí příležitostných třetinek. Od té doby se křivka domácí produkce navyšovala a tak to pokračuje dodnes. V posledních třech letech dokonce pivovary vydaly série plechovek pro fanoušky fotbalu i hokeje.

K tomu nutno přičíst stále větší podíl radlerů a exportních. Prostě je konečně co sbírat – kompletovat. To, o čem sběratelé jen snili, je tu! Ale!!?? Ale tu stoupající křivku domácí produkce protíná jiná křivka, která má naopak stále sestupnou tendenci. To jest - počet aktivních sběratelů. Klubový časopis již několikrát zmínil tuto neúprosnou statistiku. Od předlistopadových a těsně polistopadových let se situace v našem oboru otočila o stoosmdesát stupňů. Dnes je sběratelského materiálu spousta, ale sběratelů málo. Dříve sběratelské burzy praskaly ve švech, dnes jsou tytéž obsazeny z polovic. Plechovky, které stály za totáče padesát, dnes neudáte za dvacet.

Příčin může být mnoho. Například technický vývoj – internet, který dokáže spojit lidičky z druhého konce světa, ale také odcizit známé bydlící opodál. Existenční nejistota – pokud jste bez práce nebo nemáte vlastní střechu nad hlavou, těžko se dnes provozuje jakékoli sběratelství. Ale ta hlavní příčina je dle mého názoru ve změně hodnot, a jedinou hodnotou kapitalismu jsou peníze. Přesněji – co nejvíce peněz! Tomuto pravidlu je vše podřízeno, ostatní je podružné. Co se okamžitě nevyplatí, není provozováno. Netradiční sběratelství se pak krčí někde v poslední řadě lidských potřeb a zájmů. Zároveň musím uznat ten fakt, že zamilovat se do tak běžného obalu, jakým jsou dnes nápojové plechovky, není pro dnešní generaci tak snadné, jako se to často stávalo nám, kdysi. Nechci malovat čerta na zeď a tvrdit, že je náš obor na konci. Zatím ještě pořád na burzách i mimo ně potkávám kolegy, jejichž zápal pro obor pivní plechovky, má stejnou sílu jako tenkrát, kdy byly plechovky na vrcholu. Přesto musím konstatovat, že pokud současný kurz bude pokračovat stejným směrem a neobjeví se čerstvá sběratelská krev, lze snadno odvodit dle věkové struktury členů i nečlenů KSK, kolik času má můj obor před sebou.

Na závěr mého smutného shrnutí musím ještě dodat, že od některých kolegů přichází zprávy, že i zcela jiné obory prochází stejným procesem. Asi tedy nezbývá než doufat, že alespoň některé kvalitní a rozsáhlejší sbírky neskončí v popelnici, ale jako stálá součást nějaké muzejní expozice.