Značka Wiking a její modely automobilů v měřítku 1:87

Autor: členové KSK <(at)>, Téma: Modely, Zdroj: Jan Kamin, Vydáno dne: 21. 02. 2015

Společnost, jež je jedním z nejstarších a nejznámějších výrobců plastových modelů automobilů převážně v měřítku 1:87, byla založena v roce 1936 jako obchodní společnost Wiking Modellbau PELTZER & PELTZER.

Jejím zakladatelem byl Friedrich Karl Peltzer se svojí manželkou Hedwig. Na počátku své existence společnost sídlila v Berlíně-Lichterfelde na adrese Dahlemer Straße 77 a jejími prvními výrobky byly modely lodí z kovu v měřítkách 1:1250 a 1:1275. Později se sortiment rozšířil o modely letadel v měřítku 1:200, nejprve z kovu a od roku 1939 z plastu.

Dalšími přírůstky v nabídce byly modely vojenských vozidel Wehrmachtu a k nim náležící modely figurek, také v měřítku 1:200. První modely civilních vozidel firma představila na podzimním veletrhu v Lipsku v roce 1938, ale vzhledem k následnému začátku druhé světové války se do prodeje nakonec nedostaly.

Vzhledem k vyráběnému sortimentu byla v tomto období hlavním zákazníkem společnosti armáda a námořnictvo, kde byly modely letadel a lodí používány pro účely výcviku v rozpoznávání. Díky tomu byla výroba označena jako „důležitá pro válečné hospodářství“ a mohla s podporou úředních subjektů pokračovat prakticky po celou druhou světovou válku. Kvůli nutnosti uspokojit nárůst poptávky, byla v roce 1941 založena v Amsterodamu pobočka Peltzer&Vogel WIKING Scheepsmodelling, kde probíhala finální montáž modelů lodí a letadel. Ve stejném roce byla ve čtvrti Berlín-Lichterfelde na adrese Unter den Eichen 101, zakoupena vila bývalého Fürstenberského pivovaru, kam se přesunulo sídlo firmy a vydrželo tam až do roku 1986. Ke konci války došlo kvůli rostoucímu počtu spojeneckých náletů na Berlín k postupnému stěhování forem a strojního vybavení do externích výrobních prostor, např. do Postupimi. Po kapitulaci Německa v roce 1945 byla výroba na základě pokynů Spojenecké kontrolní rady dočasně pozastavena.

Modely Wiking

Po druhé světové válce vyvstala otázka nového výrobního sortimentu, neboť modely válečných lodí a vojenské modely byly de facto neprodejné. Situace ve zničeném Berlíně byla nepřehledná, a proto byla část výroby přesunuta do městečka Buer nedaleko Osnabrücku, kam se dočasně uchýlil i majitel firmy. Friedrich Karl Peltzer experimentoval s různými produkty a materiály (například s figurkami zvířat
z hlíny). Na podzim 1945 byly v Berlíně vyráběny různé předměty z plastu – např. hřebeny a tlačítka. Přes další pokusy s výrobním sortimentem, které zahrnovaly např. model Noemovy archy i se zvířaty, nebo malé řady modelů letadel, vozidel a lodí, se nakonec výroba v roce 1948 soustředí na modely vozidel a dopravní techniky.

S modely lodí se značka Wiking pokusila vrátit na trh v roce 1947, poté znovu v letech 1959-1960, až byla nakonec výroba těchto modelů v roce 1975 definitivně ukončena. Podobně proběhla v roce 1960 snaha o opětovnou nabídku modelů letadel v měřítku 1:200, ale bez výrazného prodejního úspěchu.

Nabídka modelů automobilů prošla v průběhu času dlouhým vývojem, a to jak v rozsahu sortimentu, tak způsobu provedení.