Hot Wheels - Horká kola

Autor: členové KSK <(at)>, Téma: Modely, Zdroj: Malte Strauss, Vydáno dne: 17. 11. 2013

Americký sen v malém

Pokud si může Nikola Stokič vzpomenout, sbírá modely aut po celý svůj život. Přibližně osm let se ale specializuje na malé „závoďáky“ značky Hot Wheels.

Jeho sbírka se zvětšuje měsíc co měsíc. Přesně každý první vánoční svátek provádí nadšený sběratel roční inventuru. Poslední počítání ukázalo, že má přes pět tisíc Hot Wheels, přitom modely ostatních výrobců do toho nezapočítal. Odhadem existuje jen asi 600 až 700 základních modelů, které se ale vyskytují v mnoha variantách. Nikola Stokič je nadšený především pro americké automobily. Jeho vášní nejsou jen běžné série modelů velkých automobilových značek, ale zejména také Hot Rods, Dragster a Fantasy Cars.

 

Konkurence

Výrobce hraček Mattel se od začátku v roce 1968 soustředil při volbě modelů zejména na tuto skupinu vozidel. Brzy po uvedení nejprve šestnácti různých modelů ovládly malé závoďáky světový trh. Výnosným tajemstvím byla nově patentovaná náprava, která umožnila lehký běh kol. Hot Wheels jely po postrčení dál než jiná autíčka. Jedinečný kasovní šlágr málem zruinoval konkurenční výrobce hraček, jako např. britského producenta Matchbox. Jejich modely aut nebyly ještě vybaveny tzv. Regular Wheels. Měly nápravu s těžkým chodem. Rozhodně děti byly novými Hot Wheels nadšeny, a Matchbox mohl znovu získat ztracenou pozici, teprve když v roce 1970 přinesl na trh superrychlé modely vybavené touto technikou.

Horká kola

Hot Wheels, určená pro německý trh, přicházela na začátku do obchodů v jedné variantě jako Heisse Raeder. Existovaly vhodné plastové dráhy, na kterých mohly modely aut vytáčet loopingy a zatáčky. Později došlo k racionalizaci a nechával se původní název Hot Wheels. Ačkoliv se německá balení od amerických výrazně lišila, byla snaha prezentovat zboží co možná jazykově neutrálně.Až do 1976/77 byly pneumatiky všech „Heissen Raeder“ potištěny červeným kruhem. Tyto v odborných kruzích jako Redliner označovaná auta, lze jednoznačně identifikovat jako staré kousky. Byly vystřídány modely s černými pneumatikami bez červené linie.Odborník nazývá tento druh pneumatik v novodobé němčině jako Basic Wheels.

V roce 1973 šla prodejní čísla trochu dolů a zřídka se objevuje něco nového. Dále se kontinuálně vyrábělo, zahraniční výrobní závody se přidaly k původním americkým producentům. Tak se na spodní straně autíček nacházejí údaje o výrobních místech jako Hongkong, Malajsie, Indie, Francie a Mexiko.