Volkswagen / KdF (Kraft durch Freude) 1938

Autor: Jiří Neruda <(at)>, Téma: Zajímavé modely automobilů, Vydáno dne: 30. 10. 2007

Nikdo není dokonalý

Když spojenci po skončení druhé světové války uvažovali o obnovení výroby automobilů ve Wolfsburgu, ustanovili komisi expertů, aby rozhodli, zda nová výroba vozů Volkswagen nebude znamenat konkurenci známým značkám.

O odborný posudek byl požádán i Henry Ford II. Jeho vyjádření znělo: „Tento automobil nemůže být nikdy ekonomicky úspěšný“. Výroba tedy byla na jaře roku 1946 zahájena. To je ale již zcela jiná kapitola, která dosvědčuje, že i tak zkušený odborník se může těžce, ba přímo drtivě mýlit. Neboť nejpopulárnějším automobilem vyráběným po druhé světové válce se stal nesporně právě onen „ekonomicky zavržený“ VOLKSWAGEN, známý především pod přezdívkou Brouk. Jeho výroba dosáhla více než 20 000 000 kusů a předčila tím i legendární Ford T.

Volkswagen / KdF (Kraft durch Freude) 1938

Méně známá je však historie vzniku tohoto vozu, která sahá až do třicátých let 20. století. Myšlenka lidového vozu se objevila nedlouho po skončení 1. světové války, která zastavila vývoj automobilů na celé čtyři roky. Představa malého lidového automobilu ovládla téměř celou Evropu.

Postupně byly projektovány a realizovány malé lidové vozy. Namátkově lze uvést například produkci v Německu: roku 1924 uvádí na trh firma Opel svůj „Laubrosch“, v roce 1925 firma Hanomag vozítko „Komissbrot“ a také BMW své „Dixi“ z roku 1927. Ve Francii nezůstávají pozadu firmy Citroën a Peugeot. V Anglii je představen roku 1927 Austin Seven. Není bez zajímavosti, že i naši výrobci se v té době činili: 1923-NOVO, 1927-Enka a v roce 1929 Aero 500, ano, ta později tak populární „Ajrovka červená, nebo také prdprdcililink“.

Ing. Ferdinand Porsche – duchovní otec Volkswagenu.

I když je dnes pro většinu automobilistů jméno F. Porsche spojováno se zcela jinými „žihadly“, byl to právě on, kdo již v roce 1922 přichází s myšlenkou levného lidového vozu jednoduché konstrukce. Narazí ale na absolutní nezájem firmy Austro-Daimler a stejně tak i koncernu Mercedes. Porscheho koncepce lidového vozu stále zůstává na papíře. Teprve problémy s výrobou motocyklů v roce 1932 vedly firmu Zündap k tomu, že projevila zájem o Porscheho plány. Byl zkonstruován prototyp Porsche-Zündapp Typ 12, ale právě rozpaky vedení továrny nad prototypem nakonec projekt zastavily.

Porsche se nevzdal a navazuje spolupráci s firmou NSU, pro kterou v roce 1934 zkonstruoval prototyp Porsche-NSU Typ 32. Opět zasahuje nepřízeň osudu v podobě fúze automobilky NSU s italským Fiatem, která tento projekt poslala ke dnu. Jakoby nějaké prokletí, které se však mělo v krátkém čase zlomit.

1934 Prototyp Porsche-NSU Typ 32

Porsche ještě netušil, že jeho hvězda právě začíná vycházet. Tou hvězdou byl Adolf Hitler a jeho nacistická strana NSDAP, která již rok vládla v Německu. Ve svých projevech sliboval Hitler národu nejen práci, blahobyt, dálnice, ale na nich také lidový automobil pro každého syna německého národa. (Dcery tehdy řídily ještě zřídkakdy). Porscheho plány, které Hitlerovi předložili jeho poradci, jej přímo nadchly.

Projekt dostal od Říše zelenou a již 12. října 1936 představil Porsche tři základní prototypy: sedan, kabriolet a polokabriolet , které pod názvem „Volksauto“ Typ V3 prošly úspěšně náročnými testovacími zkouškami.

Vůz jednoduché konstrukce, malá spotřeba, vzduchem chlazený motor umístěný vzadu – to byla revoluční konstrukce, která Hitlera uchvátila.

Bylo rozhodnuto vyrobit 10 vozů od každého typu. Na jejich výrobu dostal zakázku Mercedes-Benz.

Volkswagen a Adolf HitlerTovárna na výrobu lidového vozu totiž neexistovala. Dokonce i tu rozhodl vůdce postavit. Osobně pro ni vybral to „nejpříhodnější“ místo ve Fallerslebenu (později přejmenovaného na Wolfsburg), kde 26.5.1938 odhalil základní kámen budoucí továrny. Lidový vůz, který se zde měl vyrábět od roku 1939 v počtu 800.000 kusů ročně, dostal název KdF (Kraft durch Freude – Radostí k síle).

Protože v té době nikoho nenapadlo, že říše bude trvat o něco méně než oněch tisíc let, byl vytvořen systém státního spoření. Každý Němec týdně spořil ze svého platu 5 marek na nový vůz. Byla vyrobena první série, určená však pouze pro významné funkcionáře NSDAP. Obyčejní Němci se ale nedočkali…

Začátkem 2.světové války, kterou v září 1939 hitlerovské Německo rozpoutalo, vzala celá tahle myšlenka za své. Národem naspořené peníze nacisté obratně využili k jiným účelům. Bylo rozhodnuto, že i slibovaný lidový vůz oblékne uniformu. Porsche dostal úkol, přepracovat konstrukci KdF na terénní vojenský automobil. Z výrobního pásu začaly roku 1940 sjíždět KdF Typ 82 Kübelwagen a v roce 1942 obojživelný KdF Typ 166 Schwimmwagen, určené pro wehrmacht.

Továrna byla posléze poničena spojeneckými nálety a výroba byla zastavena…

Volkswagen / KdF (Kraft durch Freude) 1938