Vítejte na oficiálních stránkách Klubu sběratelů kuriozit
English version
Deutshe version
Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy

Setkání sběratelů do konce roku 2020 zrušena!

KSK oznamuje, že všechna plánovaná setkání sběratelů do konce letošního roku jsou z důvodu vládních opatření souvisejících s pandemií COVID-19 ZRUŠENA.

Všechny rezervace stolů se přesouvají na nejbližší konané setkání.

O konání dalších plánovaných akcí KSK se rozhodne dle aktuálního vývoje. Děkujeme za pochopení.

Modely a figurky » Modely » Zapomenuté automobilky, nezapomenutelné automobily: Minerva

Zapomenuté automobilky, nezapomenutelné automobily: Minerva

Modely - Zapomenuté automobilky, nezapomenutelné automobily: Minerva Svůj první experimentální automobil představil Sylvain de Jong, majitel továrny na jízdní kola německého původu, v roce 1899 na výstavě v Antverpách. Tento první exemplář vykazující blízkost k současnému Panhardu se však dále nevyráběl. V letech 1899 až 1907 konstruovala Minerva hlavně motocykly.

První sériové vozy Minerva se objevily roku 1902. První program Minervy zahrnoval modely s motory se dvěma až čtyřmi válci. Za své renomé však značka Minerva vděčí šoupátkovým motorům podle patentů Američana Charlese Jale Knighta. Od roku 1910 nabízela již osobní vozy pouze se šoupátkovými motory. Minerva byla tehdy se svými 1600 zaměstnanci a roční produkcí 3000 automobilů největší belgický automobilový výrobce.

Modely opatřené šoupátkovými motory nastoupily také při mnoha závodech. Po 38 HP, který byl vybaven čtyřválcovým motorem o objemu 6,3 litru a dvojitým zapalováním, následovaly modely o objemu 2,3 litru a 4,25 litru. V roce 1914 se opět nabízel 38 HP se zvětšeným zdvihovým objemem válců.

Po první světové válce, v roce 1919, uvedla firma na trh dva nové modely, Čtyřválec 20 CV a šestiválec 30 CV. S modelem 30 CV a jeho nástupními modely byla Minerva opravdu úspěšná v USA v kategorii luxusních vozů.

Modely aut Minerva Ing. Zikmunda

Ne každá Minerva v USA měla tělo postavené americkým výrobcem karoserií. Některá auta byla zakoupena v Evropě a poté, co je použili jejich majitelé, byla s nimi odeslána zpět na palubu zaoceánského parníku. Příkladem je Limousine de Ville od Van den Plas.

Model Minerva 15 HP z roku 1923 měl čtyřválcový motor o objemu 2 litry a řadící páku uprostřed mezi sedadly. V roce 1925 byla výrobní paleta doplněna o nový model 16 HP. O tři roky později byl nahrazen modelem 32/34 Typ AK.

Rovněž v roce 1925 byl vyroben ještě menší šestiválec 12 CV. V roce 1927 nahradila Minerva až dosud dobře prodejný model 30 CV modelem 32 CV AK.

V roce 1930 představila firma řadový osmiválec AL. Následky hospodářské krize měly však vzrůstající měrou vliv na výrobu luxusních automobilů.

Poslední vyvinutý vůz Minerva z roku 1934 byl opět čtyřválcový o objemu 2 litry. Byl rokům hospodářské krize mnohem lépe připraven než stále ještě nabízené nehospodárné šesti a osmiválcové modely.

Po roce 1935 se prodalo jen málo Minerv, což lze přičíst na jedné straně chybnému výrobnímu programu, na straně druhé celní politice, která znevýhodňovala domácí automobilový průmysl ve prospěch amerického. Američané vybudovali Antverpy jako evropské předmostí.V roce 1938 koupila Minervu společnost Imperia Mathieu van Roggena. Potom se vyrobilo již jen tolik exemplářů, kolik dovolovalo množství stavebních dílů, které byly ještě na skladě. V roce 1939 zastavil belgický majitel automobilové továrny konstrukci několika nových modelů a vyráběl do poloviny padesátých let v licenci slavné anglické terénní vozy Land Rover. V roce 1953 ztroskotala dohoda, podle které měla Minerva převzít výrobu vozů Cemsa-Ceproni. Tento model navrhl inženýr Fessia. Po montáži několika exemplářů Rover a Armstrong- Siddeley zastavila Minerva svou činnost s konečnou platností.

Modely automobilů Minerva stejně jak modelů Wanderer z minulého čísla pocházejí z dílny Ing. Zikmunda.

Jiří Neruda


[ 17. 11. 2020 | Komentářů: 0 | Doporučit | Vytisknout | 17 přečtení ]
Časopis Sběratel

Aktuální číslo
SBĚRATEL 4/20

časopis Sběratel

( Více informací o číslu )

Nejbližší akce KSK
Členský adresář
XIX.
ČLENSKÝ ADRESÁŘ

XIX. členský adresář

( Více o adresáři )
Série kalendáříků

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2021

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2020

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2019

Katalog PE
Novinka

Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy

Powered by phpRS. Copyright © Klub sběratelů kuriozit 2001-2020. Všechna práva vyhrazena. Kopírování jakékoli části možné jen se svolením autora.