Vítejte na oficiálních stránkách Klubu sběratelů kuriozit
English version
Deutshe version
Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy
DŮLEŽITÉ - Sběratelská setkání sběratelů pivovarských suvenýrů se od roku 2019 přesouvají na nové místo: Kulturní dům Ládví, Burešova 1661/2, Praha 8 (u stanice Metra C Ládví)!

Z oblak na silnici.

Zajímavé modely automobilů - Z oblak na silnici. Podzim 1918. Právě skončila 1. světová válka a miliony lidí si konečně oddechly, že skončila zatím největší řež v dějinách lidstva.

Jedním z těch, kteří si zrovna šťastně neoddechli, byl i známý francouzský letecký konstruktér Gabriel Voisin /1880-1973/. Válka a státní armádní zakázky na stovky letadel zajišťovaly jeho letecké továrně, kterou založil v roce 1906, dobrou konjunkturu. Ta teď, po skončení války, citelně polevila. A tak tento vynikající průkopník letecké techniky, který o sobě tvrdil, že letadlo vynalezl ještě před bratry Wrightovými, musel ve svých čtyřiceti letech začít uvažovat o tom, že začne od začátku s něčím jiným. Dochází k rozhodnutí, že místo letadel začne konstruovat a vyrábět automobily. Možná jej k tomu inspirovalo rozhodnutí jeho přítele André Citroëna, který stál před podobným dilematem a nakonec se po válce rozhodl ukončit výrobu ozubených kol a věnovat se výrobě automobilů.

Pro Gabriela Voisina nebylo jeho rozhodnutí lehké, ale nebylo také tak úplně náhodné a nelogické, jak by se na první pohled zdálo.

Ještě před válkou se ve své letecké továrně pokusil, spíše pro potěšení, zkonstruovat sportovní automobil. On, který o sobě tvrdil, že je králem konstruktérů, měl docela přesnou vizi toho, jak by auta, které chce konstruovat a vyrábět, měla vypadat. V té vizi totiž převažovalo hodně z pohledu leteckého konstruktéra a tak vozy, které začal konstruovat, se opravdu jak tvarem, technickou konstrukcí i materiálem lišily od tehdejšího průměru.

Voisin C28 Ambassade 1936

První pokusný vůz se značkou Voisin opouští továrnu 5. února 1919. Projekt a myšlenku dostal od André Citroëna, kterého tento typ nezaujal. A tak ve spolupráci s konstruktéry Artaudem a Dufresnem, kteří k němu přešli od Panharda, projekt v podstatě od základů přepracoval. Výsledkem byl vůz Voisin M 1, který se po náročných zkouškách začal roku 1920 sériově vyrábět jako Voisin 18/23. Byl to vůz s elegantní karoserií s prvky aerodynamiky a čtyřválcovým šoupátkovým motorem. Vyráběl se téměř 10 let. Voisin by nezapřel leteckého konstruktéra, kterému jde také o rychlost. Typ 13/23 dostane i podobu závodního vozu, který jako Voisin Laboratorie Grand s aerodynamickými tvary získal vítězství ve francouzské Grand Prix 1922.

Jiří Brož, Jiří Neruda


[ 27. 05. 2014 | Komentářů: 0 | Doporučit | Vytisknout | 3210 přečtení ]
Časopis Sběratel

Aktuální číslo
SBĚRATEL 3/19

časopis Sběratel

( Více informací o číslu )

Nejbližší akce KSK
Členský adresář
Nová publikace
XVIII.
ČLENSKÝ ADRESÁŘ
v prodeji jen
elektronická verze
XVIII. členský adresář

( Více o adresáři )
Série kalendáříků

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2020

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2019

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2018

Katalog PE
Novinka

Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy

Powered by phpRS. Copyright © Klub sběratelů kuriozit 2001-2019. Všechna práva vyhrazena. Kopírování jakékoli části možné jen se svolením autora.