Vítejte na oficiálních stránkách Klubu sběratelů kuriozit
English version
Deutshe version
Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy
Modely a figurky » Modely » Porsche 356

Porsche 356

Modely - Porsche 356 Neexistují žádné pochyby o tom, že nové sportovní auto Ferdinanda Porsche bylo správným autem ve správnou dobu. Od roku 1950 doprovázelo toto vozidlo tvůrce německého hospodářského zázraku napříč celým desetiletím. Po originálu přišly velmi rychle hračky.

Prapůvodní Porsche 356 byl odvozen z prototypu z roku 1948 a stal se díky své odzbrojující kráse nejoblíbenějším – i pro dámy – a ještě dnes žádaným sportovním autem švábské provenience.

První a nejlepší miniatury

Stejně jako vzor na ulici, tak byly tenkrát v oblibě miniatury ze světa hraček. Nejznámější nesla exoticky působivé označení ELECTRO MATIC 7500. Zcela v protikladu k silničnímu modelu řídili a jezdili s velkým „malým“ téměř výhradně muži. Továrna na kovové hračky, kterou v roce 1906 založil Johann Distler, uvedla v roce 1952 na trh vydařené plechové auto s neobvyklým označením artiklu s takovým úspěchem, který působí ještě dnes.

Na norimberském veletrhu hraček a v nabídce hračkářství byla tato hračka, dnes obecně známá jako „Distler-Porsche“, po léta bez jakékoliv konkurence. Nejlepší rozhodnutí učinili norimberští v provedení Cabrio. Ovládací možnosti, které byly optimální a pěkný vzhled, vyvolaly neočekávaný prodejní úspěch. Další německý závod pracující s plechem, nabídnul téměř současně podobnou novinku: Josef Neuhierl ve Fürthu. Jeho prototyp Porsche-Coupé byl ale značně menší a „nahoře bez“. Kromě toho působily rozměry kol velmi skromně, čímž se dosáhlo skutečně nedospělého působení. Značka JNF samozřejmě nabízela zajímavé varianty provedení. Paleta dobrých 20 centimetrů dlouhého auta sahala (na každý pád) od jednoduché setrvačníkové mechaniky přes natahování na klíček až k elektrickému osvětlení nebo brzdovým světlům a otvírací přední kapotě.

ELECTRO MATIC 7500
Dobře vytvarovaná Distlerova plechová karoserie o délce 26 centimetrů stála a pohybovala se hluboko položená na proporčně správných kolech. Tato hračka v měřítku 1:16 byla více než podařená nebo aktuální reprodukce modelu. Byl to pravý jezdící automobil, pod jehož pěknou kapotou se ukrýval výkonný motor. Distler-Porsche byl pojmenován po svém nově vyvinutém dvoustranném vysokovýkonném motoru s kuličkovým ložiskem ELECTRO MATIC. Nastartování se dosáhlo pravým zapalovacím klíčkem s koženým pouzdrem v zapalovači na přístrojové desce. Ta byla originálně (litograficky) potištěna.

Model vozu Porsche

Přemostěním kontaktů klíčkem běžel motor při vložené baterii už při volnoběhu. Řídící pákou se mohly nastavit dvě rychlosti dopředu a jedna pro zpětný chod.
Motor umožňoval pozoruhodné výkony: na zpátečku mohlo auto stoupat až do 36%! Nadšená mládež si mohla ověřit tuto hodnotu při jízdě na šikmo položeném nepotaženém žehlícím prkně. Kromě toho slibovaly reklama a návod k použití zajištění padesátihodinového provozu se 4,5 V plochou baterií, příp. se dvěma 1,5 V monočlánky. Dle údajů výrobce měl provoz při volnoběhu vydržet přes 500 hodin.

Distlerův konstruktér vyřešil pohon robustním ozubeným kolem optimálně. Působil synchronně a proti „skutečnému“ měl bezproblémové měkké řazení. Většina dodnes zachovaných exemplářů ještě stále funguje tak jako první den. Energii si bral motor u první série z ploché baterie, která se vkládala do přihrádky z děrovaného a poniklovaného bílého plechu. Zatažením větrací mřížky na naznačeném krytu motoru se mohlo zakrytí otevřít. K vypilované mechanice auta patřilo také řízení ozubenou ojnicí, která realisticky přenášela údery předních kol na dobře vytvarovaný volant.

Karoserie na míru
V Norimberské ulici na Dammu se vyřešila ideálně také konstrukce karoserie a podvozek. Karoserie byla čtyřmi styčníky pevně spojena s rámem vozidla. Plech spodku měl šest volných nýtovaných otáčivých svorek, které pomocí čtyřhranu umožňovaly rychlou montáž. Kromě toho byl plech na čtyřech místech spojen s rámem. Při opravě nebo restaurování se musely svorky vytočit a rámové spojky ohnout.

Montáž a závěrečná montáž se prováděly, jak bylo zvykem, v úkole a ručně. Distlerova spolupracovnice z Norimberka potvrdila, že při montáži nepoužívala ochranné rukavice, protože tím by ztratila cit ve špičkách prstů pro práci s těmito věcmi s ostrými hranami. Podle toho také ruce pracovnic vypadaly.
Až na přední sedadla byla hračka celá z plechu. Na našedle potištěném spodku byly graficky znázorněny výměna baterií, rovněž označení firmy, příp. její obchodní značka, Distlerův globus, tak jako označení patentu a původu Made in Western Germany.

Porsche Cabriolet byl nabízen v mnoha barvách. Koneční spotřebitelé měli nejvíce v oblibě červenou barvu, za ní byla s velkým odstupem žádána barva středně modrá. Méně žádány byly šedivá, světle modrá, krémově bílá, světle tyrkysová, zelená, modrá metalíza, starorůžová. Vytvořených kousků v těchto barevných odstínech bylo velmi málo, proto jsou dnes velmi žádány a vysoce ceněny. Bohužel se dnes často exempláře těmito exotickými barvami natírají příp. přetírají! Proto je potřeba při koupi si to přesně zkontrolovat a řádně se vyptat.

Dálkové zapojení a vylepšování modelů
V roce 1954 překvapil Distler novým zlepšeným vybavením. Pod rozšířeným označením modelu ELECTRO MATIC 7500 FS patřilo k autu dodatečné dálkové řazení a dálkové řízení. Na volant se mohla nasadit pomocí gumového kolíku ohebná kovová hřídel a současně s ozubenou svěrkou tak ovládat střední řídící páku. Touto dálkovou obsluhou se enormně zvýšila hrací hodnota modelu, neboť sportovně založený hoch mohl teď běžet vedle auta a shora ho řadit. Dodatečné zařízení bylo dobře přijato odborníky, velkoobchodem i maloobchodem, exportéry a družstvy a podstatně přispělo k velkému prodejnímu úspěchu.

Co se týká vylepšování modelů, tak u Johanna Distlera existovaly během výroby po mnoho let různé varianty modelů. První provedení mělo hlavní světlomet z raženého plechu, lehce vyklenutý, ale rovný spodek a ploché držení pro uložení ploché baterie.

V roce 1955 byly na vnějšku auta změněny dvě věci: světlomety byly nyní z vytvarovaného plastového skla v kovové obrubě. Kromě toho dostaly červené plastové ráfky jiný tvar. Podvozek byl na zádi vozidla ražený a opatřený modifikovaným označením, které odpovídalo jednotlivým bateriím. Pod poklopem se zvětšila pouze schránka pro vložení velkých monočlánků a byla opatřena upínacím kontaktním držením.

Milionový hit
Pro svoji funkčnost a různé jízdní možnosti byla hrací hodnota Distlerova Porsche pro děti mimořádně vysoká. Tyto vlastnosti se marně hledaly u mnoha plechových vozidel té doby, protože u nich se nedalo po spuštění auta na baterii nebo setrvačník nijak zasáhnout. Už v roce 1956 – právě k 50. výročí firmy – mohli v Distlerově domě počítat s takovým, dneska sotva představitelným, prodejním úspěchem: 500 000 Porschů, polovina milionu, sjelo z „pásu“, respektive z pracovních stolů! Pásová výroba a automatický přísun do lisů tenkrát ještě v branži neexistovaly. Celkem mohlo být vyrobeno podle výrobního zařízení až milion kusů.

Mezitím přestavěli Zuffenhausenerovi v roce 1959 svého vytrvalce na 356 B. Tenhle malý Frank byl proti velkému Švábovi pořád ještě tím starým, který stále žil ze své dřívější popularity. Model se sice mohl ještě po osmdesátých letech prodávat v nezměněné podobě, ale v průmyslu s plechovými hračkami se pozvolna ohlašovala krize.

Na začátku šedesátých let už nebyl specializovaný tradiční podnik schopen konkurovat. Hlavní opora, modely železnic, odpadla a někdejší prodejní šlágr ELECTRO MATIC 7500 dosloužil v důsledku klesající rentability. Levné dovozy z Dálného východu, nové plastové materiály a „pedagogicky hodnotnější“ hračky vystřídaly v novém desetiletí s konečnou platností krátkou poválečnou renesanci plechové hračky.

Model vozu Porsche

Konec vytrvalce
Distler musel v roce 1962 výrobu zastavit, patent a nástroje na Porsche byly prodány do Belgie. Tam se auto vyrábělo dál ve změněné, lehce zmodernizované formě, ještě asi do roku 1965. Toto belgické sportovní auto se od svého německého originálu lišilo plastovými nárazníky podle druhu a tvaru novějšího modelu B. Na spodku auta byl vytištěn nápis DISTLERTOY a původ výroby Made in Belgum. Poniklované zadní osvětlení značky a obě plechová směrovací světla už na autě nebyla. Přední směrovky byly přepracovány a značka měla jiný nápis. Belgičané také zcela změnili obal.

Výprodej a nový začátek
Hlavním produktem belgického Distlera byla bílá myš, dálniční policejní auto s odpovídajícím vybavením. K příslušenství patřilo modré světlo na kapotě, které za provozu realisticky blikalo díky přerušovacím kontaktům. Kromě toho mělo šedivou plastovou sirénu na pravém blatníku a černou anténu, která byla upevněna na levé zádi auta. Rovněž byla vyrobena verze bez sirény.

Tento policejní Porsche se spolu s civilním provedením vyvážel mimo jiné do Německa a nabízel se ve dvou různých baleních. Jen několik dalších výrobců plechových hraček mělo ve svém sortimentu Porsche 356. U Kellermanna existovala od roku 1956 v měřítku 1:35 dvě auta se setrvačníkem a jedno s elektrickým pohonem. Kiensberger nabízel od roku 1963 policejní i civilní provedení v měřítku 1:35 a Tipp & Co od roku 1960 bílý policejní model stejné velikosti. Niedermaier (PN), Wünnerlein (WÜCO) a Höfler (H) měli v programu litograficky jednodušší vozidla tohoto typu. I přes svoji jednoduchost jsou tyto typy dnes velmi vyhledávány! Poslední zbývající exempláře Distlerovy ságy zůstaly dlouho až do sedmdesátých let neprodány, zapomenuty, defektní nebo nepatrně poškozeny, ležet ve svých skladech, dokud vynalézaví sběratelé a důvtipní obchodníci nepřivedli zpět dětské sny do nově probuzeného sběratelského oboru. Dnes jsou tyto nepoužité exempláře tehdejších „ležáků“ velmi ceněny, ale také se nedají sehnat. Belgický sen v bílém je topmodelem číslo 1, následován je šedivým Frankem.

Model vozu Porsche

Úplně jinak je tomu u modelů, na kterých je hned patrné jejich předem stanovené určení, tedy že jezdily, byly oblíbeny a byly často používány. Takové „ohrané“ hračky jsou většinou jednotlivě dostupné na burzách s modely autíček a na trzích s hračkami. Podle barvy, stavu, úplnosti, příslušenství a funkčnosti dosahují ceny u použitých Distlerových aut normálně 500 až 1 200 marek. Za jeden dobrý originální karton je možno požadovat asi 300 marek, za hřídel asi 150 marek a za návod k použití okolo 100 marek. Dříve byly dotisky kartonů nabízeny asi za 60 marek. Vedle toho existují také nově vyrobené náhradní díly – od startovacího klíče až po přihrádku na baterii. Distlerův Porsche patřil mezi výjimečné práce v konstruování autohraček padesátých let. Třináctileté výrobní období a velké rozšíření dokazují jeho oblíbenost. Nedávno obnovená láska ke starým Distlerům se nevrátila pouze kvůli jejich eleganci, přesnosti modelů nebo jejich motorizaci. Mnoho tehdejších vlastníků si chce jejich znovuzískáním přivolat vzpomínky na svoje dětství. Není možné, že zde hraje svoji roli také nesplněný sen o vlastním Cabrioletu?

Modely vozu Porsche

Modely vozu Porsche

Modely vozu Porsche

Gerhard G. Walter


[ 15. 02. 2007 | Komentářů: 0 | Doporučit | Vytisknout | 7953 přečtení ]
Časopis Sběratel

Aktuální číslo
SBĚRATEL 4/19

časopis Sběratel

( Více informací o číslu )

Nejbližší akce KSK
Členský adresář
XVIII.
ČLENSKÝ ADRESÁŘ
v prodeji jen
elektronická verze
XVIII. členský adresář

( Více o adresáři )
Série kalendáříků

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2020

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2019

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2018

Katalog PE
Novinka

Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy

Powered by phpRS. Copyright © Klub sběratelů kuriozit 2001-2020. Všechna práva vyhrazena. Kopírování jakékoli části možné jen se svolením autora.