Vítejte na oficiálních stránkách Klubu sběratelů kuriozit
English version
Deutshe version
Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy
Modely a figurky » Modely » Od bezkolejového vláčku k modelu železnice

Od bezkolejového vláčku k modelu železnice

Modely - Od bezkolejového vláčku k modelu železnice Historické hračky a modely železnic v museu v Ulmu

Hlavní nádraží v Ulmu slaví 150 let svého trvání a to je důvod k oslavě. A tu ulmské museum uspořádalo opravdu stylově. Výstava představuje hračky, rozchody kolejí, kolejnice a příslušenství, starou i novější historii železnice. Tím vším současně výstava dokládá, jak velkou oblibu tyto hračky stále mají u mladých i starých.

Netrvalo to dlouho. Jen několik měsíců po senzační první jízdě vlaku na první německé železnici mezi Norimberkem a Fürthem – 7. prosince 1835 – existoval miniaturní vlak „Adler“ se svými vagóny vyrobenými z lakovaného plechu. A pravděpodobně tento vlak, nabízený inzerátem v norimberských Allgemeine polytechnische Zeitung, byl prvním jezdícím miniaturním vlakem, který přišel na trh jako hračka. Nabídka zněla: „Parní vozy železnice z Norimberka do Fürthu spolu s nákladními a osobními vagóny poháněnými hodinovým strojkem z lakovaného plechu za 9 zlatek; stejný, ale větší vlak, za 12 zlatek; tentýž, ještě větší ze dřeva a lepenky bez osobních vagónů za 13 zlatek“. Tato nabídka zároveň dokumentuje, že hraní s takovým vláčkem bylo tenkrát drahou zábavou, ne všem dostupnou. V raných desetiletích železnice ovšem patřila převažující část železničních vláčků (hraček) k bezkolejovým vlakům – k „vláčkům na podlahu“, které se označovaly také jako „kobercové“. Mnohdy hrdý majitel tahal svůj vlak za sebou po podlaze na provázku. Většina vlaků byla bez vlastního pohonu, neměla ani setrvačník, ani hodinový strojek.

Nahoře: Traťová lokomotiva na proud SK 800, rozchod 00, Märklin 1395 Uprostřed: Lokomotiva na uhlí 75057 patřící RG, Rozchod H0, Märklin 1989 Dole: Lokomotiva na uhlí T 5 Královské wirtemberské státní železnice H0, Märklin 1984

Lokomotivy a vagóny vznikaly jako jednotlivé kousky nebo malé série v řemeslnických dílnách, kde byly stavební díly vystřihovány z pozinkovaného plechu, ohýbány, letovány dohromady a pomalovávány. Tato „éra bílého plechu“ byla vystřídána teprve v letech před druhou světovou válkou modely ze zinkových tlakových odlitků. Dnes se často ve sběratelských kruzích označuje toto období jako „doba tinplate“ – podle anglického označení bílého plechu.

Jenže na první pohled je zřejmé, že rané modely vůbec nezobrazovaly skutečnost, nýbrž spíše nostalgicky připomínaly první velké železnice. Je to zřetelně vidět například na vláčku od Ludwiga Lutze (okolo roku 1860), na parní lokomotivě bezkolejového vláčku od Jeana Schoennera (okolo roku 1880) nebo na bezkolejovém vláčku od Rocka & Granera (okolo roku 1890). Ten je viditelně napodobeninou Ludwigova vlaku z Norimberka do Fürthu (se známou lokomotivou „Adler“).

Hans-Jürgen Flamm


[ 07. 02. 2011 | Komentářů: 0 | Doporučit | Vytisknout | 8881 přečtení ]
Časopis Sběratel

Aktuální číslo
SBĚRATEL 4/19

časopis Sběratel

( Více informací o číslu )

Nejbližší akce KSK
Členský adresář
XVIII.
ČLENSKÝ ADRESÁŘ
v prodeji jen
elektronická verze
XVIII. členský adresář

( Více o adresáři )
Série kalendáříků

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2020

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2019

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2018

Katalog PE
Novinka

Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy

Powered by phpRS. Copyright © Klub sběratelů kuriozit 2001-2020. Všechna práva vyhrazena. Kopírování jakékoli části možné jen se svolením autora.