Vítejte na oficiálních stránkách Klubu sběratelů kuriozit
English version
Deutshe version
Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy
Modely a figurky » Modely » Kutálí se, kutálí

Kutálí se, kutálí

Modely - Kutálí se, kutálí Před 90 lety – roku 1927, vyjel na silnici švédského království první automobil značky VOLVO. Vyjel z továrny na automobily v Götteborgu, kterou v roce 1924 založili Assar Gabrielson a Gustaf Larson s myšlenkou vyrábět švédské automobily. Gabrielson se tím zabýval už počátkem 20. let. Pracoval tehdy v továrně na ložiska SKF a nadchnul pro tuto myšlenku i majitele továrny. S pomocí svého přítele Larsona a za finanční podpory firmy SKF zakládají automobilku jménem VOLVO (česky: Já jedu, já se kutálím).

První prototyp byl vyvinut už v roce 1925, ale nedostal se do sériové výroby. Zajímavé je, že oba nadšenci od počátku dbali na to, aby vozy Volvy měly elegantní vzhled. Přizvali proto k práci na designu karoserie švédského výtvarníka Helmera Mass-Olle. Na kvalitu designu svých vozů dbá společnost Volvo dodnes. Nutno říci, že oba tehdejší zakladatelé byli uhranuti designem tehdejších amerických vozů, a tak trvalo opravdu mnoho let, než se z toho vlivu osvobodili.

První sériový vůz opouští továrnu 14. 5. 1927 a je jím Volvo ÖV 4 „Jacob“ (Premium X). Zajímavé je to, že vůz měl karoserii kabriolet. Pro nás to divné není, ale v drsných severských podmínkách představit jako první otevřený vůz bylo dost odvážné. Potvrdil to nevelký zájem kupujících. Vedení brzy pochopilo svůj omyl a rozhodlo všechny vyrobené kabriolety předělat na limuzíny. Ty dostaly nové označení Volvo PV 4. (PV = Personvagen) (Universal Hobbies). Prodej se konečně slibně rozběhl. Americké okouzlení se projevovalo tím, že první Volva připomínala americké Fordky A. To potvrzuje i následující typ Volvo PV 653 s výrazně silnějším motorem. Také typ Volvo 658 má americký střih. Nejvíc se to však projevilo ve 30. letech. V roce 1934 uvádí americký Chrysler model Chrysler Airflow. Ten byl vytvořen v přísně aerodynamickém tvaru.

Aerodynamické prvky karoserií tehdy hýbaly evropskými automobilkami (Německo, ČSR, Francie) a tento trend zasáhl Ameriku. A tak ani Volvo nechtělo zůstat pozadu. Nový model Volvo PV 36 „Carioca“ je uveden roku 1936 (Landsdowne Models). Designer Ivan Öhrnberg se opravdu zhlédl v Chrysleru Airlfow a tak ho Carioca opravdu hodně připomíná. Byl to ale vůz velice moderní, s celokovovou karoserií, elegantního tvaru, s prostorným interiérem a šestiválcovým motorem. Vůz byl cenou určen bohatší klientele a tak bylo vyrobeno asi 500 kusů. Vedení proto zahájilo práci na novém projektu levnějšího menšího vozu, kterým měl být pokus o švédský lidový automobil. Bylo to Volvo PV 52 z roku 1937. I když tvarově připomínal Cariocu, lišil se předním sklem, nezapuštěnými reflektory, rezervní kolo bylo skryto v kufru, elektricky ovládaná palubní deska a odpružený volant.

Sběratel 3/17

Celý článek naleznete v časopise

Sběratel 3/17

Jiří Brož, Jiří Neruda


[ 15. 08. 2017 | Komentářů: 0 | Doporučit | Vytisknout | 218 přečtení ]
Časopis Sběratel

Aktuální číslo
SBĚRATEL 3/17

časopis Sběratel

( Více informací o číslu )

Nejbližší akce KSK
Členský adresář
Nová publikace
XVIII.
ČLENSKÝ ADRESÁŘ

XVIII. členský adresář

( Více o adresáři )
Série kalendáříků

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2018

100. výročí založení ČSR
omezené množství

Klubové kartičkové kalendáříky

( Více informací o sérii )

Katalog PE
Novinka

Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy

Powered by phpRS. Copyright © Klub sběratelů kuriozit 2001-2017. Všechna práva vyhrazena. Kopírování jakékoli části možné jen se svolením autora.