Vítejte na oficiálních stránkách Klubu sběratelů kuriozit
English version
Deutshe version
Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy
Pivní suvenýry » 140 let pivovaru Staropramen

140 let pivovaru Staropramen

Pivní suvenýry - 140 let pivovaru Staropramen STAROPRAMEN - smíchovský pivovar Staropramen se začal stavět z popudu průmyslníků Jana Kohouta a Viléma Picka. Založen byl 23.10.1869, kdy technik Gustav Noback dodal do rukou hlavních akcionářů plány, podle nichž se na levém břehu Vltavy, na pozemku o rozloze 18.000 metrů čtverečních zvaném „v jámě“ začal stavět komplex pivovarských budov.

Předsedou zaprotokolované firmy Akcionářský pivovar na Smíchově (Aktienbierbrauerei am Smíchov) byl p. doktor Seeling a správní radou pan Campula. Už v posledních měsících následujícího roku začalo ledování. Se sladováním se započalo 17.2.1871, první várka byla slavnostně uvařena 1.5.1871 a 15.7.1871 začal prodej. Do konce r. 1871 pivovar vystavil 9 648 hl piva. Roční kapacita pivovaru byla 22 500 hl piva. Z doby založení pivovaru se dodnes zachovala průčelní část (do Nádražní ulice) se starými sladovnickými humny v podzemí. Křídlo do dnešní Pivovarské ulice obsahovalo sladovní hvozd s varnou, kotelnou a strojovnou. Ve dvoře tehdejšího pivovaru pak stávaly: chladící štok se spilkou a sklepy s lednicemi. Součástí pivovaru byla i pivovarská restaurace a výčepy.

Tenkrát se vařilo jen pivo „výčepné“, tedy podle dnešních zvyklostí sudová desítka, která však neměla dlouhou trvanlivost. Velkým odběratelem piva byla blízká Ringhofferova továrna, která denně nakupovala pro 2 000 dělníků 30 věder smíchovského piva. Další výhodou byla i blízkost nádraží Západní a Buštěhradské dráhy.

Staropramen 10°

Prosperitou pivovaru značně otřásl krach na vídeňské burze v roce 1876 a napětí ve válečných ohniscích v Evropě, jež způsobily růst cen ječmene a chmelu, Smíchovské pivo, aby mohlo konkurovat pivu z jiných pivovarů, se dokonce prodávalo pod cenou. V roce 1877 nahradil prvního sládka Františka Lešnera ve funkci mladší a pružnější Michael Trnka. Velkým reklamním úspěchem se stala v r. 1880 návštěva Jeho Apoštolské Výsosti nejmilostivějšího císaře a krále Františka Josefa I. v Praze, který po prohlídce a ochutnání piva za napjatého očekávání přihlížejících prohlásil: „Výborné pivo, vskutku výborné!“ Svůj podpis pak dokonce zanesl česky (!) do pamětní knihy.

V roce 1881 poprvé překročil roční výstav piva 100 000 hl a spotřeba stále rostla spolu s rozvojem Smíchova, kde vznikaly nové továrny a firmy. Další rekord ve výstavu piva padl při Jubilejní výstavě v r. 1891, kdy se vyrobilo 140 200 hl. piva. Akcie pivovaru stouply a správní rada tehdy rozhodla upravit pivovar a zvýšit výrobu nad 200 000 hl piva ročně. Proto koupila další pozemky a připravila rozsáhlou rekonstrukci.

Na Smíchově se však v té době ještě vařilo čtrnáctistupňové pivo Bavor ve starém právovárečném domě U č. 1. Malý pivovar Jana Stejskala (někdy psáno i jako Steykala) se honosil názvem Občanský akciový pivovar na Smíchově a těžil z dobrého jména svého velkého souseda. Akcionářský pivovar si proto nechal zaregistrovat šestnáct ochranných známek, z nichž nad Pračepem, Starosmíchovským, Starozdrojem a dalšími nakonec jednoznačně zvítězil Staropramen. Občanský pivovar se však nevzdal a jeho produkce byla i nadále dotována pražskými sladovníky. Až v roce 1939 se podařilo Staropramenu v dražbě koupit nemovitosti tohoto pivovaru, a tím konkurenci definitivně zničit.

Smíchovský pivovar byl neustále modernizován a jeho technologie vždy předbíhala dobu. Od r. 1889 byly uměle chlazeny sklepy a spilky, v r. 1903 byla postavena nová varna využívající páru a v r. 1912 se na nádvoří objevil první nákladní automobil.

Vrchním sládkem byl na přelomu století (1892-1905) Michael Trnka a za jeho působení se roční výstav piva neustále zvyšoval. Michaela Trnku vystřídal v letech 1905 až 1912 František Trnka. První světová válka vedla k hledání náhražek za rekvírovaný ječmen i hotový slad a vařené pivo bylo čtyř-, na nejvýš šestistupňové. Jiné pivovary začaly vařit ze sacharinu a chmele zvláštní náhražku, tzv. pivolín, lidmi pro svou nepoživatelnost brzy přejmenovaný na „císařovy slzy“. Ve dvacátých letech za sládka Josefa Paspy (ve funkci vrchního sládka v letech 1912-33) a ředitele Adolfa Lambla (ředitel v letech 1916-27), už ale opět nastal ve Staropramenu obrat k lepšímu, na němž se později velkou měrou podílel i VIII. všesokolský slet na Strahovském stadionu.

Pivovar prodělal totální přestavbu, která probíhala od přelomu 20. a 30. let minulého století nepřetržitě až do začátku 2. světové války. Předválečný výstav činil přes 860 000 hl piva. Dále došlo k největší rekonstrukci výrobních i kancelářských prostor. Byly zbudovány nové varny, spilky s chladícími štoky a zatankovány sklepy. Pivovar byl kapacitně připraven na výrobu 1 milionu hl piva. Tím by se stal největším pivovarem na evropském kontinentě. Válka však tyto plány zhatila.

Po válce byl pivovar znárodněn Vyhláškou ministra výživy ze dne 9. 1. 1946 o znárodnění podniků průmyslu potravinářského. Podle § 1, odst. 4 dekretu o znárodnění některých podniků průmyslu potravinářského č. 101/1945 Sb. V letech 1946-48 nese závod úřední název Smíchovský pivovar Staropramen, n. p. a v letech 1948-1950 Pražské pivovary n.p.. Po válce se výroba piva rozjížděla jen pozvolna. V důsledku nedostatku surovin se vařila pouze nízkostupňová piva, světlá dvanáctka (ležák se začal vařit až v r 1951). V roce 1953 se začalo s exportem piva. V r. 1960 byla poprvé překročena ve výstavu piva původně plánovaná hranice 1 milionu hl piva za rok.

V roce 1989 se otevřely nové možnosti rozvoje Staropramenu vstupem zahraničních strategických investorů. V počátku 90. let došlo k transformaci Státního podniku Pražské pivovary na Pražské pivovary a.s. (byly tvořeny pivovary Holešovice, Braník a Staropramen). V roce 1993 se majoritním vlastníkem Pražských pivovarů a.s. stala britská pivovarnická společnost Bass. V roce 1997 se do společnosti začlenil pivovar Ostravar. V roce 2000 byla uzavřena dohoda mezi Bass International a belgickou společností Inbrew o získání britské pivovarnické divize Bass Brewers včetně společnosti Pražské pivovary a.s., poté Pivovary Staropramen a.s. V současné době je společnost Pivovary Staropramen a.s. členem skupiny Anheuser-Busch InBev, která je největší pivovarnickou společností na světě. Ta vznikla v roce 2008, kdy společnost InBev, vzniklá sloučením firem Interbrew a AmBev, koupila americký Anheuser-Busch.

Do portfolia pivovaru Staropramen patří piva Staropramen Světlý, Staropramen Černý, Staropramen Ležák, Staropramen Granát a Staropramen Dia. Po uzavření pivovaru Braník, které proběhlo v roce 2007 z důvodu omezené kapacity, a převedení výroby na Smíchov, se ve Staropramenu vaří také Braník Světlý, Braník Ležák, Vratislav a Měšťan. Pivovar Ostravar vaří kromě regionálních piv Ostravar Premium, Ostravar Originál, Ostravar Bazal také jedinečné speciály Velvet a Kelt.

Staropramen Světlý je světlé výčepní pivo, přírodně sycené oxidem uhličitým, má jemné chmelové aroma a vyváženou hořkost. Pyšní se několika prvenstvími v nejrůznějších soutěžích. Staropramen Ležák má střední až silný říz. Chuťově vyvážená hořkost a přiměřené prokvašení mu dodávají příjemně zaokrouhlenou chuť. Charakteristická je jeho hustá pěna a dlouhotrvající říz. Staropramen Černý je tmavý ležák bavorského typu s nasládlou karamelovou chutí. Staropramen Granát je polotmavý ležák originální granátové barvy, jemné chmelové vůně a plné chuti s lehce nahořklým dozvukem. Výroba piva Staropramen Granát je inspirována originální recepturou patnáctistupňového piva Smíchovský Granát, které se v Akcionářském pivovaru na Smíchově vařilo již v roce 1884. Dnešní pivo Granát má stupňovitost sníženou na 11,8 stupňů, což vyhovuje širokému okruhu spotřebitelů.

Díky začlenění Pivovarů Staropramen a.s. do nadnárodní společnosti mají naši konzumenti možnost ochutnat i belgická piva. Nejprodávanější belgický ležák se jmenuje Stella Artois a jeho historie sahá až do roku 1366. Vedle něj se i k nám dováží i pšeničné pivo Hoegaarden White, které se v letošním roce stalo nejprodávanějším speciálním pivem u nás a předstihlo tak legendární Velvet a Kelt. Rovněž historie klášterního piva Leffe Blond sahá až do 13. století. Leffe Bruin má pikantní plnou chuť a karamelové aroma. Unikátním pivem je Belle-Vue Kriek, při jehož výrobě se v pivu macerují čerstvé třešně.

A nyní bych se chtěl zmínit ve stručnosti o některých důležitých momentech po roce 1989, které významně ovlivnily další rozvoj pivovaru Staropramen. V roce 1995 přichází pivovar s novými etiketami, které byly navrženy v Londýně agenturou Design Bridge. Potlačen byl slogan „Pivo zlaté Prahy“ a naopak byly zdůrazněny tradiční hodnoty i historické motivy pivovaru. Nově byl použit nápis „ Založeno 1869 Smíchov“. V témže roce začíná modernizace pivovaru, která se dá srovnat jen s rekonstrukcí v letech 1935-1938, kdy byly postaveny nové spilky, ležácké sklepy, kotelna a strojové chlazení. Modernizace, která skončila v roce 2000, si vyžádala na 1,2 miliardy Kč. Přestavba se v první etapě týkala celkem pěti původních varen, které byly nahrazeny jedinou na výrobu 1,5 mil. hl piva ročně. Na jeden var vyrobí 850 hl mladiny. Nová varna, která zvládne až deset varů denně, byla spuštěna v lednu 1997 s tím, že tato rekonstrukce si vyžádala i další doprovodné investice. Šlo předně o modernizaci kotelny z roku 1935 a chladicího zařízení instalovaného ve stejném roce. Chladicí zařízení mělo na zachování kvality piva velký vliv, neboť bylo nutné během hodiny zchladit várku ze sta na osm stupňů Celsia. Největší význam výstavby varny a doprovodných zařízení pro okolí spočíval ve výrazném zlepšení vlivu na okolní prostředí. Z pivovaru přestaly unikat pověstné páry, viditelné hlavně v zimě. Páry byly použity k opětovnému ohřevu varných pánví. Modernizace neznamenala propouštění zaměstnanců pivovaru. Pracovníci byli převedeni na jinou práci. V další fázi rekonstrukce proběhla modernizace stáčírny lahví a sudů, vybudování skladu na obaly a rozšíření provozu kvašení, ale i oprava budov pivovaru. Pivovar v roce 2000 vystavil 1 157 174 hl, tím by jeho podíl v ČR asi 6,46 %. Na export šlo 250 043 hl, což bylo 15,73 % z celkového vývozu ČR.

Druhá část modernizace, na níž se podíleli špičkoví dodavatelé, byla součástí dlouhodobého plánu rozvoje pivovaru, probíhala za plného provozu od 12. 9. 2003 a zahrnovala postupnou instalací CK tanků v hodnotě přibližně 10 milionů Euro. Kapacita i v době rekonstrukce zůstala zachována. Pivo bylo i nadále vyráběno podle stejné receptury pod dohledem vrchního sládka, zachováno zůstalo i dvoufázové kvašení. Instalace CK tanků umožnila snížit náklady na údržbu ležáckých tanků a stávajících budov. Současně snížila energetickou náročnost výroby.

Staropramen 12°

V květnu 2004 představil pivovar nový obal pro pivo, láhev Q-pack. Láhev byla vyrobena ze speciálního materiálu, který uchovával produkt v odpovídající kvalitě, měl stejnou chuť i říz jako ze skleněné láhve. Láhev Q-pack byla navíc nerozbitná, lehká a recyklovatelná. Začátkem května se v 0,65 litrové láhvi začal prodávat Staropramen Světlý. A v roce 2004 mizela další z tradic. Kvasné kádě a ležácké tanky neboli nádrže na dokvašování nahradily moderní, takzvané cylindricko-kónické (CK) tanky. Lidé, kteří neměli důvěru v moderní urychlované postupy, mluvili o konečném výrobku nepříliš lichotivě jako o počítačovém pivu. Obdobnou metodou přitom vznikalo 80 % celkové české produkce piva. "Postup sice řídí počítač, ale veškeré senzorické hodnocení meziproduktu provádí komise odborníků. Pivo se bude i nadále vyrábět podle stejné receptury pod dohledem vrchního sládka, zachováno zůstane i dvoufázové kvašení," bránil ho v prosinci 2004 František Šámal, výrobní a technický ředitel společnosti. V čem byl vlastně rozdíl? Co se týkalo výroby, dosud se ve spilce používaly jen otevřené kádě na hlavní kvašení a následně přes sedm stovek menších tanků. Varna zůstává a hlavní kvašení bude i nyní stejně dlouhé.

Pivo Staropramen se stalo oficiálním pivem festivalu Rock for People 2005. Na jednotlivých akcích v rámci festivalu byly k dostání Staropramen Ležák, Granát, Světlý, Černý. Součástí exkurzní trasy pivovaru se v březnu 2005 stalo moderní návštěvnické centrum. O tom, že bude využito, nebylo pochyb, ročně se vydalo na prohlídku do Staropramenu více než třicet tisíc zájemců. Nové prostory návštěvnického centra měly vlastní vstup z Pivovarské ulice a nacházely se přímo pod historickou varnou pivovaru. „Součástí nových prostor je promítací sál, v němž účastníci exkurzní trasy zhlédnou úvodní film o výrobě piva. Zajímavostí bylo, že zde byl instalován rychlovýčep, který byl obdobný jako ten používaný v Sazka Areně. „Rychlovýčep, který jedno pivo natočí v časovém intervalu šesti vteřin, bude sloužit k zajišťování ochutnávky piva pro návštěvníky.“ Od října 2005 přišly Pivovary Staropramen a.s. s novou originální sklenicí pro pivo Staropramen, a to v podobě džbánku, půllitrové a třetinkové sklenice. Navržena byla designérem Rony Pleslem. Sdružení přátel piva vyhlásilo 10. 11. 2005 polotmavým pivem roku pivo Granát. Pivo Staropramen Světlý zvolili čtenáři v anketě časopisu Pivní kurýr Desítkou roku 2006 a Staropramen Světlý se stal i vítězem v kategorii Cena českých sládků. V roce 2005 společnost Pivovary Staropramen přestala produkovat nealkoholické pivo Rallye, které bylo nahrazeno značkami Staropramen nealkoholický a Stella Alois nealkoholické.

S novou grafickou podobou na počátku roku značka Staropramen. Dne 7. února 2006 představila originální logo, moderní zelenou láhev a nové etikety. Podstatných změn doznalo i tradiční značení hospod. Zákazníci se tak mohli těšit na pivo v novém atraktivnějším balení. Průzkumy, které společnost uskutečnila, dokazovaly, že veřejnost na uvedené změny reagovala velmi pozitivně. Nejzásadnější novinkou byla nová podoba loga Staropramen. Věrné své inovativní tradici byl Staropramen jednou z mála značek, a jediným pivem u nás, které se odvážilo využít originální vertikální formát loga. Nové podoby se dočkaly rovněž etikety, na kterých byly zvýrazněny úspěchy a získaná ocenění značky Staropramen. Jednotícími prvky všech nových etiket byla pečeť S zdůrazňující kvalitu piva Staropramen a letopočet 1869 odvolávající se na rok založení pivovaru, který společně s ikonou soudků symbolizovaly dlouholetou tradici vaření piva a um sládků. Nové logo a etiketu připravila belgická agentura K-Creation. Novou vizuální podobu dostalo také balení plechovek a multipacku. Společně s novým logem uvedl Staropramen na trh novou láhev. Klasické pivní NRW láhve byly tak nahrazeny novým typem láhve – zelenou lahví s delším užším hrdlem. Na trhu se objevila v průběhu února 2006 a byla do ní stáčena všechna piva Staropramen - Staropramen Světlý, Ležák, Granát, Černý i Nealko. Autory láhve byli designéři společnosti Avirunion a při její tvorbě se inspirovali nejnovějšími trendy v designu pivního skla. Nová grafická podoba se projevila rovněž na venkovním a interiérovém značení hospod Staropramen. Štíty s dosud používaným logem byly nahrazeny novým světelným značením s inovovaným logem. To se objevilo rovněž ve vnitřním vybavení restaurací.

Belgická pivovarská skupina InBev měla v úmyslu uzavřít v prvním čtvrtletí roku 2007 pražský pivovar Braník, jeden ze tří českých výrobních závodů firmy. Výroba z Braníku měla být převedena do smíchovského Staropramenu. Díky modernizaci se zvýšila kapacita pivovaru. Celková výše investic do modernizace přesáhla 20 miliónů euro. „Modernizace výroby byla vzhledem k neustálému růstu výstavu našich pivovarů nezbytná. Pivovar Braník dosáhl v současné době maxima své kapacity a další modernizace provozu byla vzhledem k jeho uzavřené poloze a skutečnosti, že se jednalo o kulturní památku, vyloučena. Staropramen prošel v posledních letech několika fázemi modernizace a měl potenciál pro další rozvoj. Zároveň byl v pivovaru Staropramen dostatečný prostor pro umístění výrobní technologie z pivovaru Braník“ sdělil výrobní ředitel František Šámal. Celkový výstav společnosti Pivovary Staropramen v roce 2007 byl 3,24 miliónu hl a tržby činily 3,75 miliardy korun.

Zajímavostí je, že lahvové pivo Braník je druhým nejprodávanějším lahvovým pivem v ČR. Kvůli posílení pozice značky i v segmentu ležáků uvedla společnost v únoru 2006 na trh lahvový Braník Ležák, který byl dosud k dostání pouze v točené podobě v restauracích.

Závěrem bych se ještě chtěl zmínit o pivovarských slavnostech Staropramenu. Poprvé se konaly v roce 1999 a to jen pro zvané hosty. Druhý ročník slavností byl již pro širokou veřejnost s bohatým doprovodným kulturním programem a návštěvníků přišlo 15 tisíc. Od té doby se pivovarské slavnosti Staropramenu staly již tradicí, kterou vyhledávají nejen domácí, ale i zahraniční příznivci zlatavého moku. Svědčí o tom i návštěvnost, která již přesáhla v některých letech i 20 tisíc lidí. Do dalších let činnosti pivovaru Staropramen přejeme vše dobré a ať se daří vařit stejně dobré pivo jako doposud.

Podkladem pro tento článek byla publikace Pražské pivovárky a pivovary od Milana Poláka. Zvláštní poděkování patří i tiskovému mluvčímu společnosti Pivovary Staropramen a.s. panu Pavlu Barvíkovi za poskytnuté informace a spolupráci na tomto článku.

Petr Nahodil


[ 17. 08. 2009 | Komentářů: 0 | Doporučit | Vytisknout | 13205 přečtení ]
Časopis Sběratel

Aktuální číslo
SBĚRATEL 1/24

časopis Sběratel

( Více informací o číslu )

Nejbližší akce KSK
Členský adresář
XX.
ČLENSKÝ ADRESÁŘ

XIX. členský adresář

( Více o adresáři )
Série kalendáříků

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2024

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2024

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2024

Katalog PE
Nové knihy

Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy

Powered by phpRS. Copyright © Klub sběratelů kuriozit 2001-2024. Všechna práva vyhrazena. Kopírování jakékoli části možné jen se svolením autora.